Blaastest niet meer verplicht in Frankrijk? (updat mei 2020)
Wat de blaastest betreft heeft de Franse overheid oorsponkelijk verplicht om vanaf 1-7-2012 twee van deze tests in de auto te hebben. Waarom twee? Mocht je er één gebruikt hebben dan is er altijd nog een exemplaar aanwezig. De tests kosten een paar euro maar zijn nog heel slecht verkrijgbaar. Daarom zou oorspronkelijk tot november 2012 alleen waarschuwend worden opgetreden.
Eerder werd al bekend gemaakt dat bekeuringen vooralsnog tot 1-3-2013 niet worden uitgedeeld. Volgens de recente informatie zal er nu ook na 1-3-2013 niet worden beboet:
De minister van Binnenlandse Zaken in Frankrijk heeft aangeven dat hij niet achter de wet van de alcoholtests staat en deze zou willen intrekken. Op 21 februari 2013 is hierover een persbericht geplaatst op de website van het ministerie waarin staat dat de boetes tot nader order niet worden verleend.
Het gekke is dus dat het wettelijk wel verplicht was om de blaastestjes in de auto te hebben maar er niet verbaliserend werd opgetreden.
Verplicht was? Ja want vanaf 22 mei 2020 is de wettelijke verplichting om deze tests bij je te hebben vervallen.
De ethylotests kosten overigens maar een paar euro en misschien is het toch gewoon handig om er en paar aan te schaffen. Kun je ze zelf eens uittesten want het is in Frankrijk strafbaar om met meer dan 0,5 promille een auto te besturen.
Tip! Vooral rond lunchtijd wil er nog wel eens gecontroleerd worden. Neem het zekere voor het onzekere en test jezelf. Overigens kun je ze gewoon op internet bestellen. Let er wel op dat op de testers deze codes staan van het Franse NF keurmerk: NF X20 702 of NF X20 704. Alleen deze testers zijn officieel erkend!
Update navigatiesystemen in Frankrijk
Na alle commotie over het verbod van flitsers op navigatiesystemen in Frankrijk is er nu goed nieuws.
De meeste gebruikers zullen een TomTom hebben en daarvoor zijn nu updates beschikbaar. Verder heeft de Franse minister van Binnenlandse zaken ook besloten om de waarschuwingsborden voor vaste flitscontroles weer terug te plaatsen. Overigens weet ik ook uit Franse bronnen dat er zogenaamde onherkenbare “laser-auto’s” worden ingezet. Verder worden er ook steeds meer mobiele controles uitgevoerd.
Ik gebruik zelf zoveel mogelijk de cruise-control en zet die op resp. 54, 94, 136 🙂
TomTom heeft overleg gehad met de autoriteiten en het systeem aangepast.
Er worden nu waarschuwingen gegeven voor gevarenzones. Deze mogelijkheid beschreef ik al eerder op 5-3-2012. Via een update van je systeem wordt alles aangepast aan de wettelijke regels en hoef je je dus geen zorgen te maken. Voor sommige versies is deze optie nog niet mogelijk en moet je dus zelf de flitswaarschuwingen verwijderen (uitzetten is niet voldoende!) Via deze link kom je meer te weten op de site van TomTom: http://nl.support.tomtom.com/app/answers/detail/a_id/5567
Ook andere navigatiesystemen zullen deze aanpassingen verwerken of hebben dit inmiddels gedaan.
Zorg dus dat je een update uitvoert van naar de allerlaatste versie of de flitsers in Frankrijk van je systeem verwijderd want anders hangt je bij controle een pittige boete boven het hoofd. Lees ook hieronder alle eerdere informatie!
Tip! Reis je via de rustige binnenwegen? Zorg dan ook altijd voor een goede wegenatlas in de auto!
Update Verkeersregels Navigatiesystemen in Frankrijk 5-3-2012 09:18
Het blijft stof doen opwaaien en ook op Twitter is de discussie over de nieuwe verkeersregels, Article R413-15 Code de la route, in Frankrijk “hot”. Ik schreef een paar dagen geleden al dat het misschien verstandiger is om de discussie niet verder te voeden maar je te richten op officiële instantanties.
Ik heb nog eens wat gezocht en denk dat de ANWB Jurist de spijker op z’n kop slaat in dit bericht als reactie op vragen in het forum van de ANWB. Los van alle overige reacties in het forum ben ik sterk geneigd om de mening van de ANWB voorlopig maar als juiste aan te nemen.
“Het gebruik en bezit van iedere vorm van flitspaalsignalering is verboden, dit verbod omvat apparatuur die waarschuwt voor mobiele en vaste meetapparatuur en kan worden bestraft met €1500,- boete. Dus niet alleen het navigatiesysteem is verboden ook andere elektrische apparaten met deze functie zoals bijvoorbeeld; laptop, PDA of een mobiele telefoon.”
Maar is er nog meer informatie?
Toch ben ik nog even verder op onderzoek gegaan bij de officiële instanties in Frankrijk. En mijn bevindingen staan hieronder, doe er je voordeel mee….
Oh ja… in de nieuwe wet wordt niet expliciet genoemd dat de wet niet voor buitenlanders geldt. Er wordt wel genoemd dat bij overtreding 1500 euro boeten kan worden gegeven èn dat er 6 punten op het rijbewijs in mindering worden gebracht. Dit laatste is misschien wel de oorzaak van alle discussie want dat systeem kennen wij in Nederland namelijk niet. Ik ben na mij onderzoek er van overtuigd dat het maar beter is om aan te nemen dat het niet mag!
Wat mag er dan wel en wat mag niet?
Natuurlijk hebben fabrikanten van navigatiesystemen hun systemen al aangepast. Bedrijven als Tom Tom, Garmin en andere navigatiesystemen zullen dan ook ook regelmatig systeemupdates uibrengen. De aanpassingen zitten hem namelijk in een juridische benaming van een flitspaal of gevarenzone. Nieuwe gevarenzones zullen dan ook zeker in updates worden toegevoegd.
Daarbij zullen de fabrikanten van navigatieapparatuur natuurlijk de nieuwe Franse wetgeving volgen. Een waarschuwing voor de exacte positie van flitspalen is niet meer mogelijk maar wel voor gevarenzones, de zogenaamde sections de voies dangereuses en les points de danger précis.
Dit is vastgelegd in een overeenkomst die op 29-7-2011 is ondertekend door de Franse Minister van Binnenlandse Zaken Claude Guent en de AFFTAC (Association Française des Fournisseurs et utilisateurs de Technologies d’Aide à la Conduite). AFFTAC is dus vrij vertaald de vereniging van leveranciers en gebruikers van navigatiesystemen en daarbij zijn aangesloten: Avertinoo, Coyote System, Inforad, Takara, Wikango. Belangrijke fabrikanten op de Franse markt van dit soort apparatuur (in ruim 6 miljoen Franse auto’s).
Deze overeenkomst heeft dan ook aan de basis gestaan van de huidige nieuwe verkeersregels. Het grote verschil is dat niet meer de exacte locatie van een flitser mag worden aangegeven. Dat wordt nu opgelost door een toegestane gevarenzone te vermelden en dat is ook waar bijvoorbeeld Tom Tom nu aan werkt voor een update op korte termijn.
Maar wat is wat?
les sections de voies dangereuses:
Er is vastgelegd wat dit precies inhoudt: een zone van minstens 4 km op een snelweg, zone van minstens 2 km op lokale wegen en minstens 300 meter in de bebouwde kom. Dit zullen fabrikanten van navigatieapparatuur nu gaan gebruiken voor flitsers. Minder nauwkeurig dus dan wij nu gewend zijn.
les points de danger précis
Dit zijn vooral gevaarlijke plaatsen of waar extra oplettenheid geboden is zoals: kruisingen, wegversmalling, bruggen, tunnels, steile hellingen, gevaarlijke bochten, scholen, ziekenhuizen, wegwerkzaamheden etc.
Beheers je de Franse taal? Dan zijn hier een paar links waar je alles kunt lezen en je eigen conclusies kunt trekken. Ik heb inmiddels mijn systeem via een update aangepast en loop voorlopig het risico niet en vertrouw er op dat de leverancier van mijn navigatiesystemen wel weet wat toegestaan is of niet. *)
Zorg dus in elk geval voor een update voor je de grens overgaat!
- persbericht over ondertekening overeenkomst AFFTAC / Franse Staat
- Kijk ook even naar dit bericht van de Franse ambassade
Update Verkeersregels Frankrijk 2-3-2012 19:57u
De verwarring is compleet! De Franse Ambasade heeft vandaag laten weten verkeerde informatie aan NKC te hebben verstrekt zoals nu op de website van NKC is te lezen:
“Vandaag heeft de ambassade echter laten weten verkeerde informatie te hebben verstrekt en dat ook buitenlanders twee blaaspijpjes bij zich moeten hebben. Vanaf 1 november riskeren overtreders een boete van € 11. Of de regel dat navigatieapparatuur niet voor snelheidscontroles mag waarschuwen ook geldt voor buitenlanders, daarover heeft de ambassade nog geen uitsluitsel gegeven.”
Een onderwerp dat we maar zullen blijven volgen. Ik denk dat het verstandig is om de richtlijnen van de ANWB te volgen. Hoewel daar staat “Gebruik van apparatuur (bijv. navigatie, telefoon) met signalering voor vaste flitslocaties of trajectcontroles lijkt toegestaan voor zover publieke informatie wordt gebruikt”. Vooral lijkt klinkt nog niet echt overtuigend.
Wat doet TomTom dan? Dit bedrijf leeft tenslotte van navigatiesystemen. Omdat ik mijn ingebouwde systeem toch moest update kwam ik op de supportpagina’s het volgende tegen: Wijziging in de wetgeving van Frankrijk
TomTom werkt dus aan een nieuwe versie en bij een update worden de flitsers voor Frankrijk uitgeschakeld als je TomTom Home gebruikt. Je kunt je op de supportpagina aanmelden. Je wordt dan vanzelf van aanpassingen rond deze verkeersregels op de hoogte gehouden. Lijkt mij verstandig om dit te doen en hou dan ook de ANWB pagina even in de gaten!
Wordt ongetwijfeld vervolgt :-
*) In de podcast wordt nog Navigon genoemd. Dit zeer fijne navigatiesysteem had altijd mijn voorkeur. Echter een paar jaar geleden is het overgenomen door Garmin en die hebben het in hun eigen navigatiesystemen opgenomen en die gebruik ik niet.
Beste, kan je een link doorgeven waar ik dat uit officiële bron kan bevestigd krijgen. Op zowat het hele internet zie ik zelfs in de nieuwste berichten dat de nieuwe verkeersregels wel degelijk ook voor toeristen van toepassing zijn.
Dank u
Beste Rik ik verwijs naar de link in het artikel : http://www.nkc.nl/index.php?cms%5BcategoryID%5D=60&cms%5Bcm46%5D%5BcontentID%5D=3221 en de bron
Eh tja, beetje dom van de ambassade. Die heeft inmiddels laten weten dat haar bevestiging op een foutje berustte. Zie dit bericht van Tour Press
Bonjour Ruud,
Ben gisteren in Italie gearriveerd en ons nieuwe navigatiesysteem waarschuwde onophoudelijk.(Is geen TomTom)
Als ik weer thuis ben, zal ik via de website mijn radarwaarschuwing voor Frankrijk uitschakelen, voor de rest van Europa mag hij blijkbaar blijven.Eigelijk te zot van de Fransen. Een gewaarschuwd mens telt voor 2 en als daardoor de mensen langzamer gaan rijden, dan hebben ze toch hun doel bereikt. Maar ze willen die 1500 € vangen, temps de crise. On verra.
Groetjes uit Bella Italia.
Jacqui.
Hi Ruud, ik vind dat je een helder stukje hebt geschreven waarvoor mijn dank. Ik ga volgende week weer naar Frankrijk en heb mijn TomTom aangepast. Ik heb wel een andere oplossing om niet geflitst te worden. Ik rij al jaren door Frankrijk voor mijn werk en zet mijn cruisecontrol max 4 km harder dan toegestaan en ben nog nooit geflitst. Je rijdt ook een stuk rustiger dus eigenlijk heb ik helemaal geen flitswaarschuwingen nodig :-). Mochten er andere lezers met tips zijn dan is dit denk ik een goede plek om die uit te wisselen!
Hallo Jochem,
Bedankt voor je leuke reactie. En natuurlijk staat het iedereen vrij om te reageren op dit artikel, dus als je denkt een leuke bijdrage aan de discussie te kunnen leveren dan moet je dat zeker doen 🙂
Ruud
Heb via thuistesters.nl een alcoholtester gekocht deze werkt gewoon op batterijen ben ik nu ook verplicht om een 2de tester aan te schafffen want deze tester kan je net zo vaak gebruiken als je zelf wilt zolang je maar reserve batterijen bij je hebt mochten die leeg zijn. En voor het drinken van alcohol geldt nog altijd heb je een glas op laat je rijden of ga lopen maar stap niet achter het stuur, en daar probeer ik mij ook altijd aan te houden.
Hallo Bart. Ik zou niet zomaar aannemen dat je met een eletronische tester er maar 1 moet hebben. In de wet staat duidelijk dat in elke auto 2 blaastesten aanwezig moeten zijn. Ook logisch want als, in jouw geval, de batterijen leeg zijn of het apparaateje kapot is zul je toch moeten kunnen testen. Verder raad ik je aan om te controleren of je tester wel aan de wettelijke (Franse) eisen voldoet. Er zijn veel apparaatjes uit het verre oosten die niet voldoen aan het Franse NF Keurmerk! Op de testers moet deze code staan: NF X20 702 of NF X20 704. Zie ook mijn aangepaste blog hierboven.
Suc6!