En toen besloot ik een boek over Frankrijk te schrijven
Ik wil dit verhaal graag met jullie delen omdat 2019 een bijzonder jaar was mede dankzij al mijn lezers en volgers op het internet. Daar horen absoluut ook de kopers van mijn boek "Frankrijk Binnendoor, ontdek het andere Frankrijk" bij want zij kochten in de laatste 3 maanden van 2019 duizenden boeken.
En dat is iets waar ik bijzonder trots op ben omdat het boek daarmee het meest verkochte reisboek over Frankrijk werd. Bij Bol.com staat het zelfs al ruim 3 maanden nummer 1 in de top 10 Reisgidsen en -boeken Europa en daarvoor moet je heel wat boeken verkopen.
Daarom wil ik iedereen die geholpen heeft om van mijn boek een bestseller te maken hier bij alvast bedanken want het maken van dit bijzondere boek over Frankrijk was op zich al een fantastische reis.
Toen ik onlangs met iemand over het boek zat te praten bracht hij mij op een idee. Hij was namelijk heel geinteresseerd in het proces dat bij de productie van een boek komt kijken. Dat bracht mij op het idee van dit blog met een kijkje achter de schermen.
Het begon in het 3e kwartaal 2018
Ik zal nooit vergeten dat ik in 2002 en 2003 door het succes van mijn website FrankrijkVakantieland.nl steeds meer vragen kreeg of ik geen boek over Frankrijk had met mijn reiservaringen.
Ik was toen zo eigenwijs om dat naast mij neer te leggen omdat ik vond dat ik met ontwikkelingen op het internet bezig was dus waarom zou ik iets op papier doen. Uiteindelijk besloot ik toch om in 2004 de unieke CD-rom Frankrijk Binnendoor te maken. Daarop stonden complete e-books en reisverhalen op. In de loop van de jaren werden er duizenden exemplaren van verkocht. Uiteindelijk verschenen er zelfs 6 verschillende versies.
De CD-Rom werd in 2011 vervangen door deze website Frankrijk Binnendoor en vanaf dat moment is het ook mogelijk om als Premiumlid naast alle ebooks ook de complete inhoud van de oorspronkelijke CD-Rom te raadplegen.
De geschiedenis herhaalt zich
Medio 2018 kreeg ik het laatste zetje om een boek over Frankrijk te gaan schrijven. Ik kreeg al langer vragen om een boek over mijn ervaringen in Frankrijk te gaan schrijven. Maar ik dacht nog steeds: "ik ben met internet en digitaal bezig dus waarom zou ik een boek op papier gaan maken?"
Jeetjemina wat kan iemand zich vergissen!
Eind 2018 kreeg ik via mijn websites over Frankrijk, Facebook en Twitter steeds meer vragen of ik geen boek over Frankrijk met mijn tips had. Juist op dat moment maakte ik met iemand kennis die mij de gouden tip gaf om aan mijn volgers op internet te vragen wat zij in mijn boek zouden willen lezen. Ik stelde hen dus deze vraag:
Oké, jullie hebben steeds vaker gevraagd of ik geen boek schrijf over mijn ervaringen in Frankrijk. Ik ben om! Maar…. ik heb helemaal geen zin om een boek te schrijven waarvan ik denk dat jullie het leuk vinden. Ik ga alleen een boek schrijven als ik zeker weet dat jullie het leuk vinden.
Ik kreeg daar zo veel reacties op dat ik een paar weken later precies wist waar mijn boek over zou moeten gaan en waarover juist niet. Ook kreeg ik al een indruk hoe qua vormgeving het boek er uit moest gaan zien.
De maanden van de creatie
De maanden die daarop volgden probeerde ik mijn honger naar informatie te stillen door vragen te stellen aan mensen in een groep die ook een boek wilden gaan schrijven. Daar heb ik enorm veel van geleerd want een goed boek, en zeker een bestseller, heeft veel meer nodig dan tekst en plaatjes. Ik kwam er steeds meer achter dat het niet alleen om een mooie cover en een duidelijke achterkant van het boek gaat. Trouwens ik leerde ook dat een achterkant van een boek geen achterkant wordt genoemd maar een blurb.
Eigenlijk begon het boek in mijn hoofd pas eind 2018 vorm te krijgen. Door de feedback die ik van mijn internetvolgers kreeg wist ik precies wat er in het boek moest komen. Het kwam vooral neer op deze onderwerpen:
In de groep schrijvers waar ik contact mee had schreef trouwens niemand een reisboek maar zaten vooral schrijvers van management en businessboeken. Achteraf was dat voor mij prima want zij keken heel anders tegen het schrijven van een boek aan dan ik. Het was verfirssend om van hen feedback te krijgen als er weer een stuk boek gevorderd was. Zij hebben mij uiteindelijk op de juiste vormgeving van de cover en achterzijde van het boek gebracht.
Plannen genoeg maar nog geen manuscript
Ik had dus eind 2018 pas het complete idee voor het boek. Hoewel het plan dat ik had toch heel anders was dan het boek uiteindelijk is geworden. Dat kwam ook omdat ik blijkbaar iets wilde dat in de boekhandel niet zo gebruikelijk is. Maar gaandeweg de training en de maanden erna kreeg ik steeds meer in de gaten dat je soms door een muur moet gaan en je niet moet laten weerhouden om je ideeën realiteit te laten worden.
Dat heeft mijn boek uiteindelijk tot een heel bijzonder boek gemaakt (en dat zijn niet mijn eigen woorden). Maar begin maart 2019 was er nog geen manuscript, geen uitgever en eigenlijk nog steeds alleen maar een idee hoe ik het wilde hebben. Ik wilde persé mijn boek in oktober 2019 in de winkel hebben liggen zodat het als cadeau-artikel voor de decembermaand verkocht kon worden. Maar…. dan ken je de boekenwereld nog niet Ruud…. 🙂
Ai! wat zit die conservatief in elkaar. Reacties zoals: “Het is een reisboek dus moet het in het voorjaar 2020 in de winkel liggen en niet in december” en meer van dat soort dooddoeners. Als ik dan tegenwierp dat het juist een fraai cadeauboek was voor de decembermaand en je dan twee keer van een piek kon profiteren (december en voorjaar) dan kreeg ik 9 van de 10 keer als antwoord. “We doen het al jaren zo, dus dat is goed”. Tenenkrommend besloot ik dus om het zelf uit te geven. Maar de tijd drong.
Medio maart 2019 kwam ik dankzij een tip van een schrijver uit de groep bij een uitgever terecht die als volgt reageerde: “Ruud, Ik heb je voorstel bekeken en ik moet zeggen dat we maar zelden zulke uitgewerkte voorstellen voorbij zien komen. Complimenten daarvoor. Ik geloof ook zeker dat je voor dit boek een geschikte uitgever zou moeten kunnen vinden. Je hebt een goed onderwerp, een mooie achterban en bent zelf volgens mij erg actief. Allemaal ingrediënten voor succes".
Dat klonk natuurlijk fantastisch maar op de volgende regel stond: "Wij hebben deze week echter besloten dat we in elk geval het komende jaar uitsluitend focussen op onze eigen reeks boeken. Daar willen we op de redactie en in het uitgaveprogramma alle tijd, middelen en aandacht aan geven. Er is dan te weinig ruimte om andere titels goed te begeleiden en op de markt te brengen. Vandaar dus dat we niets voor je kunnen betekenen op dit moment"
En opnieuw zakt mij de moed in de schoenen. Ik had helemaal geen zin om zelf als uitgever op te treden. Zeker gelet op de complexe boekenmarkt in Nederland en Vlaanderen. Tot ik de email verder las: Mocht je uiteindelijk besluiten om je boek in eigen beheer te gaan uitgeven en zelf de hele productie en druk te financieren, dan staan we er wel open voor om te bekijken of we jouw boek voor jou zouden kunnen aanbieden in de boekhandel. Een paar dagen later zaten wij samen aan tafel en binnen 1,5 uur hadden we een deal. Ik was in zo’n kort tijdsbestek plotseling van Internet- ook een boekuitgever geworden. Een paar dagen later werd het contract getekend en was ik officieel uitgever van een boek.
Nu begon ik wel tegen een probleem aan te lopen want er was nog steeds geen manuscript, wel een duidelijk plan en het idee voor de vormgeving.
onderstaande video is de allereerste promovideo voor het boek (zomer 2019)
Het eerste boek wordt concreet
Vanaf eind maart 2019 ging het razendsnel. Via de schrijversgroep had ik al mijn ideale blurb en de cover. Ook sprak ik met een marketeer over de verkoop van het boek en wist ik exact wat wel en vooral niet gedaan moest worden. Maar er was nog steeds geen manuscript. Ik wilde eerst nog praten met een drukker, een goede eindredacteur en een vormgever.
In april 2019 was ik zover dat ik een beeld had hoe het boek er uit moest gaan zien. In het gesprek met de eerste vormgever, uit de drie die ik had geselecteerd, bleek snel dat ik de juiste te pakken had. Mijn eerste zin in het gesprek was: “Ik wil dat mijn boek moet opvallen door de cover en als iemand erin bladert hij of zij het ook meteen wil aanschaffen. Het moet er dus luchtig en vrolijk uitzien.” Zij keek mij indringend aan en zei zonder blikken of blozen: “Komt in orde. Stuur mij maar de tekst van 2 hoofdstukken en het bijbehorende fotomateriaal". Een paar dagen later had ik haar eerste concept en dat was 99% zoals het boek er nu uitziet. Tanja van de Oranjevormgevers in Eindhoven had dus heel goed geluisterd en kreeg dan ook de opdracht. Uiteindelijk is de binnenkant van het boek door haar inbreng, en één van haar medewerkers, zo bijzonder geworden. Ik krijg nog steeds dagelijks complimenten over de bijzondere vormgeving van het boek.
Voor een drukker en eindredacteur hoefde ik ook niet lang te zoeken. Mijn streven was kwaliteit en betrouwbaarheid en zo kwam ik terecht bij de grootste boekdrukker van Nederland: WIlco in Amersfoort. Ondanks dat het een groot bedrijf is bleek de begeleiding er heel persoonlijk en vooral goed. En de prijs week niet eens zo veel af van drukken in Tsjechië of een ander goedkoop land. Ik vond het veel belangrijjker dat ik ook hier niet zo veel aandacht aan moest besteden. Ik werd compleet ontzorgd. Tenslotte kwam ik via via bij Eva Disselhoff, een jonge eindredacteur die mij met een proefcorrectie snel overtuigde waarom ik voor haar moest kiezen. Zij heeft het uiteindelijke manuscript veel beter gemaakt zonder mijn stijl van schrijven te veranderen.
Het was inmiddels eind april 2019 en behalve de eerste drie hoofdstukken was er nog geen compleet manuscript. Maar met de aanbevelingen uit de schrijversgroep leerde ik hoe je in één maand in staat moest zijn om het hele boek te schrijven. Ik vertrouwde daarop, maar had hooguit 1,5 maand de tijd. Ik maakte in die periode ook een promotiefilmpje waarbij men zich kon aanmelden om op de hoogte te blijven van het proces rond mijn boek. Het staat hierboven.
Een gouden tip: laat ook andere experts aan het woord!
Wat ik ook een gouden tip vond was om andere experts in het boek aan het woord te laten. Deze tip leerde ik van een schrijver van een paar bestsellers die mij tijdens het schrijfproces af en toe hielp. Ik belde vijf experts en vier zeiden zonder blikken of blozen ja. Met hen nam ik de interviews telefonisch op. De opnames liet ik via een bedrijf dat geluidsopnames verwerkt omzetten in hanteerbare tekstbestanden. Daarmee kon ik de vier onvergetelijke interviews in het boek zetten die het boek nu iets extra’s geven dat geen enkel ander reisboek over Frankrijk heeft. Ik ben dan ook trots dat deze vier mannen aan mijn boek hebben meegewerkt:
Trouwens als je mijn boek aanschaft vind je bij de interviews een link naar de podcast met het complete interview.
Als bonus: een rondreis van 4100 kilometer dwars door Frankrijk
Begin mei 2019 had ik dus in principe alles rond om het boek te maken en werd het tijd om het manuscript te schrijven over de onderwerpen die eerder door mijn internetvolgers waren gekozen. Ik vond het enorm leuk maar het was flink doortikken voor alles netjes op papier stond. Toen ik het concept manuscript klaar had met de interviews vond ik dat er toch nog iets ontbrak. Ik moest daarbij terugdenken aan iemand die mij vorig jaar vroeg: "komt er ook een rondreis in het boek?". Ik liet toen het antwoord in het midden maar had altijd in het achterhoofd om iets te doen met een rondreis die wij ooit maakten. Ik besloot deze ook aan het boek toe te voegen waardoor het geen boek van 150 maar 256 pagina's zou worden.
In juni 2019 ging het complete manuscript inclusief de rondreis naar de eindredacteur. Het plan was om in juni lekker lang naar Frankrijk te gaan om samen met Marian, die ik een maand lang alleen zag tijdens het eten, te gaan genieten in Frankrijk. Maar... vlak voor vertrek kreeg ik een telefoontje van de vormgeefster. "Hé Ruud, als jullie toch een maand naar Frankrijk gaan, kun je dan van de bestemmingen tijdens de rondreis nog wat foto's maken?" Dat was het sein om onze plannen te laten varen en de complete rondreis nog eens te rijden. Achteraf een gouden greep want daardoor zijn de foto's in het hele boek nog mooier geworden. Bijna 95% van alle foto's heb ik zelf gemaakt. Het restant komt uit de database van de vormgevers of van andere fotografen.
In de tussentijd was ook al de planning gemaakt met de drukker. Half augustus 2019 zou het drukken starten. Dat hield in dat begin juli de eindredactie klaar moest zijn en vervolgens de hele maand juli, midden in de zomervakantie, de vormgeving van het boek plaats moest vinden. Dus teksten, foto's en grafisch materiaal allemaal op de juiste plekken in het boek zetten. Een klus die daadwerkelijk in één maand werd geklaard.
Begin augustus 2019 was het tijd voor een laatste correctieronde. Op advies van de eindredacteur heb ik dat door een derde persoon laten doen. Een goede greep want tijdens zo'n heel proces om een boek te maken blijken zowel de schrijver, de vormgevers, de mensen die het boek meelezen en zelfs de eindredacteur over tekstfoutjes heen te lezen. Het zijn vaak de "mindfucks" waarbij je leest en dan ziet wat je denkt dat er moet staan maar er net niet staat omdat een letter ontbeekt of twee letters precies verkeedr omstaan. Die laatste correctieronde werd gedaan door Eveline Broekhuizen van Elibro Tekst & redactie. Zij deed de laatste correctieronde van het boek voor het uiteindelijk gedrukt werd.
Daarna was het boek klaar voor de drukker en bleken wij met z'n allen in 3 maanden een bijzonder reisboek over Frankrijk te hebben gemaakt.
Video de making off.... hoe het boek van de drukpers kwam
Drukken, opslaan en verzenden
Door het promotiefilmpje en de aandacht die ik via Social Media aan mijn boek in wording gaf waren er werkelijk duizenden mensen die zich hadden aangemeld die van het hele proces op de hoogte wilden blijven. Ik had hen ook beloofd om ze als eersten in staat te stellen om het boek te kopen voor het in de winkel zou komen te liggen. Deze promotie vond plaats in de vakantiemaanden juli en augustus met de belofte dat na de boekpresentatie het boek zonder verzendkosten verstuurd zou worden. Maar er was nog iets. Iedereen die het boek in de voorverkoop kocht en voor 16 juli 2019 bestelde kreeg gratis het ebook en het luisterboek. In twee weken tijd werden er maar liefst 1000 boeken besteld.
Ik stond perplex want zowel het ebook als het luisterboek waren er nog niet. Maar één ding was zeker, er was zoveel belangstelling voor het boek dat ik het aandurfde om de oplage en de bestelling bij de drukker fors op te schroeven. Waar ik eerst aan ongeveer 2500 exemplaren dacht werd dat naar meer dan een veelvoud naar boven bijgesteld. Toen ik de opdracht naar de drukker stuurde en zag wat ik besteld had dacht ik wel heel even "Oeps!".
Vervolgens heb ik in augustus 2019 een week lang elke dag hoofdstukken uit het boek voorgelezen in onze eigen Frankrijk Binnendoor studio waar ik ook de podcasts en de video's over Frankrijk maak. Het was heel leuk om van mijn boek ook een luisterboek te maken.
Medio augustus werden de boeken gedrukt, dat ging in 4 fases. Eerst het papier en de pagina's, daar werden dan 'boekblokken' van gemaakt, vervolgens werden de cover, rug en achterzijde gedrukt en de speciale binnenbladen. Uiteindelijk werden die allemaal volledig automatisch tot een boek samengevoegd. In het filmpje hierboven kun je zien hoe dat in zijn werk ging. Ik maakte deze video eind augustus en gebruikte het in september voor de promotie van het boek.
Mijn distributeur kon ik eind augustus een paar boeken overhandigen voor de promotie en kreeg meteen de leuke mededeling dat er al zekerheid was dat grote boekhandels, de ANWB, winkelketens zoals Bruna en de Belgische Standaardboekhandels het boek zouden gaan inkopen.
Tot zover was alles goed gegaan, maar er waren inmiddels meer dan 1000 bestellingen in de voorverkoop en die moesten allemaal verzonden worden. Ik dacht eerst heel stoer dat doe ik zelf wel samen met Marian. Maar hemeltje lief,1000 boeken inpakken daar zou ik dagen mee bezig zijn. Ik ging dus op zoek naar een partij die dat voor mij kon regelen. Ik had al een geautomatiseerd online systeem voor de bestellingen en daarin bleek het mogelijk te zijn om een koppeling te maken met een zogenaamd fullfilmentbedrijf. In gewoon Nederlands is dat een bedrijf waar je de boeken in het magazijn opslaat en na elke bestelling en betaling krijgen zij automatisch bericht, verpakken het boek en versturen het in Nederland en naar buitenlandse adressen. Dus denk niet dat elk boek dat verstuurd wordt door mij of Marian persoonlijk is ingepakt. Dat wordt nu elke dag verzorgd door de vriendelijke medewerkers van De Pakjesfabriek in Velddriel.
Het is trouwens wel een indrukwekkend gezicht om al die pallets met je eigen boek in een magazijn te zien staan. Overigens liggen de boeken, die naar de boekhandels in Nederland en Vlaanderen gaan, bij de grootste opslagplaats voor boeken in de Benelux: het Centraal Boekhuis. Zij zorgen ervoor voor dat de boeken bij de boekhandel komen te liggen. Ook online winkels zoals Bol.com en de webshop van Bruna verzenden via het Centraal Boekhuis.
De boekpresentatie, de voorverkoop en het boek in de winkel
Dit is de video van de boekpresentatie met de eerste reacties uit de boeken- en reiswereld
Op 2 september 2019 had ik een bijzondere boekpresentatie geregeld. Alle mensen die direct bij de productie waren betrokken waren uitgenodigd plus journalisten en bloggers waarvan ik het idee had dat zij iets voor de promotie van het boek konden betekenen. Ruim 30 man reisden daarvoor naar Zuid-Limburg en moesten er een hele dag voor opofferen. Maar daarvoor kregen zij wel een wijnproeverij op een toplocatie in de Limburgse Heuvels en rondleiding, in een bijzonder wijnbedrijf, door de beste wijnmaker van Nederland Stan Beurskens van Wijndomein St Martinus in Vijlen. Stan is ook één van de experts die in het boek aan het woord komt.
Deze boekpresentatie was anders dan de gebruikelijke toespraken en glazen met bubbels die normaal worden geschonken bij een boekpresentatie. Men moest er niet een uurtje voor uittrekken maar los van de reis ruim 3,5 uur inclusief een rondleiding op het wijnbedrijf, een proeverij en een lunch. Tijdens de proeverij en lunch lag er voor iedereen een boek klaar. De reacties van aanwezigen uit de boeken- en reisbranche waren al meteen lovend. En ik wist vooraf dat de aanwezigen serieus geïnteresseerd waren want een rit naar Zuid-Limburg kost je gewoon een hele dag. Het eerste boek werd trouwens aangeboden aan Wiel Beijer. Overigens ook auteur van een aantal boeken waaronder het fraaie boek: De wereld van Pinkpop 50. Wiel schreef ooit in 2004 het eerste krantenartikel over mijn belevenissen in Frankrijk. Daarom vond ik dat hij het eerste exemplaar verdiende,
Maar nu moest het gaan gebeuren. Verkopen en versturen. Hoe zou dat gaan?
In de week na de boekpresentatie werden alle boeken uit de voorverkoop verzonden en kreeg ook iedereen de downloadlinks van het ebook en het luisterboek. Al na 1 dag stroomden de reacties binnen. Het zijn er teveel om op te noemen maar een aantal staan er op de speciale boekpagina.
Het boek was verkrijgbaar in de boekhandel vanaf 8 oktober 2019. Dus ik had nog een maand de tijd om voor het boek tam tam te maken.
Door de voorverkoop waren er al in één klap veel boeken de deur uit. De kopers kregen na 2 weken allemaal een mail hoe ze het boek vonden. Dat resulteerde ook in een mooie hoeveelheid goede recensies bij Bol.com waar het boek in september 2019 al gereserveerd kon worden. Toen op 8 oktober 2019 het boek te koop kwam waren er al veel goede recensies beschikbaar. Ook deze tip kreeg ik van iemand die mij in het proces rond het boek begeleid heeft. Heel waardevol want het boek is nu al sinds 8-10-2019 het beste verkochte reisboek over Frankrijk bij Bol.com en staat terwijl ik dit schrijf (9-1-2020) op 1 in de top 10 populairste reisboeken over Frankrijk en Europa en dat al meer dan 3 maanden!
Mooie recensies en veel werk
De uitgenodigde pers bleek tijdens de boekpresentatie ook goud waard:
- op de 7 oktober 2019 stond er een 2 pagina groot interview in Dagblad de Limburger met de kop: Droombaan: Ruud en Marian uit Stein leven van hun vakanties in Frankrijk Je kunt het artikel lezen als je ingelogd bent
- in de week van de publicatie verschenen er meteen mooie recensies op relevante en goed bezochte websites
In december 2019 kwam er een toprecensie in het winternummer van het blad En Route Magazine. In december verscheen er ook een mooie recensie in de Kampeer en Caravan Kampioen van de ANWB en in maart 2020 komt er een interview met mij in hetzelfde blad. Ook Leven in Frankrijk schreef een goede recensie over het boek. De komende maanden weet ik al dat er nog meer publicaties over het boek komen, zoals in de Reizen Special van de Margriet. Dat was mij nooit gelukt als ik niet op één dag een belachelijke boek presentatie had gehouden waar nu nog over wordt gesproken.
Inmiddels zijn er al vele duizenden boeken verkocht en ligt het in alle boekhandels in Nederland en Vlaanderen, de ANWB winkels, is het inmiddels een van de populairsteen best verkochte reisboeken bij de ANWB Webshop en Bol. com.
Door een boek te schrijven word ik nu ook uitgenodigd om mijn verhaal over Frankrijk te vertellen en kan ik zelfs af en toe mijn boek aan een BN’er overhandigen. Wat dat betreft was de ontmoeting met de fantastische weervrouw en ambassadeur voor het klimaat Helga van Leur heel bijzonder. Ik sprak haar eind vorig jaar. Wij hadden het er bijvoorbeeld over dat relaxed over de Franse binnenwegen ook goed voor het milieu en de CO2 uitstoot is. Zij vertelde mij dat 80 km/per uur op een binnenweg tegen 130 km/per uur op de autoroute een brandstofbesparing van maar liefst 45% kan opleveren en een lagere CO2 uitstoot van maar liefst 30%.
Ik overhandigde Helga een gesigneerd exemplaar van mijn boek met een persoonlijke boodschap. En ik hoop dat ze mijn uitdaging wil aangaan om in haar elektrische auto ook eens Frankrijk Binnendoor te gaan ontdekken en de rondreis van 4100 kilometer gaat maken.
Ik heb wel een tip. Als je plannen hebt om ook eens boek te gaan schrijven, denk dan goed na. Ik vond het een fantastische reis om het hele proces mee te maken en heb er ontzettend veel van geleerd. Maar het vreet tijd die je nergens anders aan kunt besteden. Een boek schrijven is een deel van je leven maar dan heb je ook wel wat achter gelaten voor het nageslacht want elk boek vertelt zijn eigen verhaal en ligt voorgoed opgeslagen bij de Koninklijke Bibliotheek.
Bon voyage!
Ruud Couwenhoven
Oh ja… het eerste boek is te bestellen op frankrijkbinnendoor.nl/boek een mooi cadeau voor jezelf of voor iemand anders die naar Frankrijk. Inmiddels is "Ontdek het andere Frankrijk" het best verkochte reisboek over Frankrijk. Dit eerste boek heeft ook mijn leven helemaal veranderd. In oktober 2020 verkochten wij ons internetbedrijf en begon ik een tweede boek te schrijven. Vanaf dat moment houd ik mij alleen nog bezig met Frankrijk Binnendoor, podcasts en het uitgeven van boeken over Frankrijk. Het bleef namelijk niet bij het eerste en tweede boek. Vanaf voorjaar 2023 zijn er nog veel meer boeken bijgekomen. Er is namelijk een unieke serie Frankrijk Binnendoor Regiogidsen bijgekomen. In 2023 verschenen Zuidwest-Frankrijk, Noordoost-Frankrijk en Bourgogne. Terwijl in 2024 en 2025 de andere drie delen verschijnen: Zuidoost-Frankrijk, Bretagne en Noordwest-Frankrijk.
Vanaf 1 juli 2023 is Frankrijk Binnendoor officieel ook de uitgever van alle Frankrijk Binnendoor boeken, podcasts, e-books en de website.