Ze zeggen dat het de mooiste route van Europa is. Maar Ruud, wat is volgens jou de mooiste route van Frankrijk? Het antwoord op deze vraag lees je onder de foto.

Een route door Frankrijk om nooit te vergeten
Ik vond laatst een artikel dat ik had bewaard uit de weekendbijlage van een Telegraaf van zaterdag 16 februari 2019. Ik had die blijkbaar bewaard omdat er een verhaal stond dat blijkbaar mijn aandacht had getrokken en dat ik het daarom bewaard had.
Het ging om een verhaal met als titel "Ronken tussen de rotsen". Op de foto bij het artikel stond een prachtige Ferrari 812 Superfast op een bergweg in Frankrijk. Nu was mijn interesse helemaal gewekt dus bladerde ik snel naar pagina 50.
Regelmatig staat er in de bijlage VRIJ van de zaterdag Telegraaf een leuk stuk in de categorie Sturen. Meestal met een bijzondere auto over een mooie route ergens in Europa. En deze keer dus met zo'n flitsende Ferrari 812 Superfast. Je weet wel zo'n knalrode of gele bak met een V12 motor van 800 pk. Als je een beetje gas geeft in zo'n monster dan knal je gelijk de klinkers of de bovenste laag asfalt uit de straat.
Een monsterlijke auto die voor mij en vele anderen niet is weggelegd maar waar je hart toch sneller van gaat kloppen.
Waar mijn hart echter bijna van oversloeg las ik een stukje verder. De journalist die met dit monster vanuit Monaco op pad mocht voor een ritje ging volgens hem over de mooiste route van Europa. Een route dwars door de bergwereld van de Franse Alpen. Ooit door de rijkelui bij het Meer van Genève bedacht om de koude winter om te ruilen voor de warmte en charmes van de Franse Rivièra.
Van Monaco naar het Meer van Genève

Tijdens mijn rit over dezelfde route als de Ferrari 812 Superfast kwam ik deze rallyauto tegen
De beschreven route in het betreffende artikel ken ik op mijn duimpje. Sterker nog ik heb deze zelf gereden en bewust in omgekeerde richting. Toen ik het stuk begon te lezen bleek dat de journalist precies hetzelfde deed wat ik ook heb gedaan. Namelijk de Route des Grandes Alpes in omgekeerde richting rijden.
Ik zag precies voor mij wat de journalist beschreef toen hij van Monaco naar de Col de Turini reed en over de 2860 hoge Col de la Bonette kwam. De slingerende bergweg met oneindige haarspeldbochten die de Fransen aanduiden met lacets. Ook de rit over de Col d'Izoard en de Galibier staan mij nog helder voor ogen. Terwijl hij met zijn Ferrari 812 Superfast over de weg scheurde deed ik het er wat rustiger over. Sterker nog ik nam zelfs 3 weken de tijd voor deze schitterende route door de Franse Alpen.
De volgende dag is het lekker wakker worden bij de Col de Galibier maar ook een beetje eng om met een 800 pk deze berg aan te vallen. Hier betekent een foutje een vrije val van een paar honderd meter...
Aldus de schrijver van het artikel. Ik zie de angst in zijn ogen al helemaal voor mij. Maar ik reed de Galibier op in een Renault Scenic terwijl het richting de top steeds mistiger werd en de temperatuur tot rond het vriespunt daalde.
Verder ging het over de bergpas van Col d'Iseran die in 2019 ook door het wielerpeloton van de Tour de France wordt gepasseerd. Een kanjer van een berg met 2770 meter de hoogste bergpas met een asfaltweg in Frankrijk. Een enerverende ervaring om deze op en af te rijden. De rit richting het meer van Genève beschreef hij zoals ik het ook heb ervaren: "De Col d'Aravisis door zijn bijna lieflijke omgeving met groen gras en bruingevlekte koeien de laatste uitspatting voor de finale afdaling naar Thonon-les-Bains.
De Route des Grandes Alpes, de mooiste route van Frankrijk
Toen ik het artikel helemaal gelezen had beleefde ik mijn tocht over de Route des Grandes Alpes opnieuw. Want daar ging het stuk over. De Route des Grandes is wat mij betreft de mooiste route in Frankrijk. Een perfecte bestemming voor een rondreis.
De journalist schreef er nog het volgende over:
De kou in de lucht is een goede indicatie dat de Alpen zich vanaf overmorgen moeten voorbereiden op de eerste sneeuwval van het jaar. Daarom is de mooiste route van Europa vandaag compleet uitgestorven. Terwijl het krap vijf maanden per jaar wél kan worden bereden, het vechten is om een plekje met pelotons wielrenners, files vol campers een grid aan motorrijders en zwermen dagjesmensen die de Alpen allen op een ander tempo wensen te consumeren.
Daar ben ik het wel èn niet met hem eens. Dat je de route maar net aan 5 maanden kunt rijden is waar. Daarom vertrok ik begin juni in het zuiden en niet bij het Meer van Genève omdat anders de hoogste passen nog vol sneeuw kunnen liggen. De beste maanden zijn wat mij betreft juni en begin september. In juli en augustus kan het inderdaad wel druk zijn, maar dan toch vooral in het weekend.
Ik heb in elk geval in de maand juni de Route des Grandes Alpes met veel plezier gereden zonder al te veel problemen. Mijn ervaringen heb ik vastgelegd in het eBook Route des Grandes Alpes! dat inmiddels mijn meest gedownloade ebook is. Je kunt het hier downloaden. Nog beter is het om Premiumlid van Frankrijk Binnendoor te worden want dan kun je het unieke ebook Route des Grandes Alpes! zelfs gratis downloaden, net als alle andere ebooks van Frankrijk Binnendoor.
Je kunt dus het ebook downloaden via deze link. En wil je Premiumlid worden en profiteren van alle voordelen dan kun je dat via deze link doen.