Fietsen in Frankrijk, daar kan ik geen genoeg van krijgen en het leuke is dat je geen wielrenner hoeft te zijn om te fietsen in Frankrijk. Maar het is wel verstandig als je een paar belangrijke zaken weet. In dit blog lees je er alles over en je krijgt nog veel meer tips om te fietsen in Frankrijk.
Oeps! Een fietsongeluk(je) in Bretagne
Ik val meteen maar met de deur in huis en dat komt eigenlijk omdat ik door de dag van de fietshelm weer herinnerd werd aan een valpartij met mijn e-bike in Bretagne. Het was in juni 2018 toen ik met Marian de omgeving van de fraaie Baie de Morlaix verkende. Wij verbleven in een prachtig chalet met veel ruimte op de mooie camping vijfsterren Les Mouettes bij Carantec in het noorden van Bretagne.
Ik had een mooie dag uitgekozen om een stuk te fietsen langs de kust tussen Roscoff en de fantastische baai van Aber Wrac'h. In dit stukje Finistère kun je een mooie fietsroute volgen die compleet bewegwijzerd is. Het is een deel van Voie 5 Bretagne die zowel in het noorden als het zuiden van Bretagne langs de kust loopt. Het doel in Bretagne is om, net zoals de Sentiers des Douaniers voor wandelaars, ook een fietsroute langs de gehele Bretonse kust te maken. De voie 5 Bretagne loopt in het zuiden al van de Atlantische Oceaan bij de beroemde Pointe du Raz tot aan Saint-Julien. Een stuk bij Carnac en het schiereiland van Quiberon en langs de Golfe du Morbihan tussen Vannes en Arzon tegenover Locmariaquer. In het noorden loopt deze route inmiddels met een paar etappes tussen Roscoff en Brignogan-Plage.
St.Michel was mij niet goed gezind
Met de auto reden we naar Plouguerneau waar je tegenover het restaurant le Carré parkeerplaatsen bij een strandje hebt. Vandaar fietsen we richting de Chapelle St. Michel en wilden op de t-splitsing linksaf naar de kapel en toen gebeurde het. Aan de overkant staat een fraai huis wat ze aan het renoveren waren en er voor stond een oude muur met een prachtig in steen uitgehouwen ornament. Daar wilde ik een foto van maken en dus stopten wij op de kruising. De weg loopt er een ietsiepietsie omhoog en het asfalt was niet echt goed onderhouden. Terwijl ik mijn kleine camera uit mijn rugzak viste gebeurde het.
Onderuit op het asfalt
Op de grond lagen steentjes en langzaam begon mijn achterwiel weg te schuiven. Op het moment dat ik afdrukte voor bovenstaande foto verloor ik heel langzaam mijn evenwicht en viel achterover en met mijn hand probeerde ik de val te breken maar toch viel ik met mijn hoofd op het asfalt. Gelukkig droeg ik een fietshelm die de klap op de zijkant van mijn hoofd opving. In mijn val nam ik Marian mee die ongelukkig op haar stuitje terecht kwam en onder mijn fiets terecht kwam. Mijn hand deed meteen enorm pijn en in een reflex probeerde ik overeind te komen om mijn ebike van Marian af te halen. Dat lukte echter niet want mijn hand deed nogal pijn.
Moeten we de pompiers bellen?
Net op dat moment kwamen er twee wandelaars die verschrikt naar de twee e-bikers op de weg keken. "Doit-on appeler les pompiers?". "Non merci, mais si vous pouviez soulever le vélo de ma femme, ce serait super". Ze haalden de e-bikes van ons af en hielpen ons overeind. Op dat moment zag ik dat mijn rechterhand ondanks de fietshandschoenen rood begon te kleuren. Nogmaals werd gevraagd om de pompiers te bellen maar ik vond dat wat overdreven. Ik bedankte hen voor de hulp en gaf aan dat we ons zelf wel zouden redden. Gelukkig heb ik altijd in mijn rugzak een mapje met pleisters en verbandmiddelen. Ondanks dat ik fietshandschoenen droeg bleek mijn rechterhand behoorlijk geschaafd door het losse grind. Met water uit onze bidons maakte ik mijn hand schoon en kon een steriel gaasje op de wond plakkken. Hiermee was het probleem dacht ik opgelost. Met Marian ging het verder goed behalve dat ze een gevoelig stuitje had. We besloten om toch verder te fietsen richting de baai van Aber Wrac'h.
Naar het ziekenhuis in Morlaix
Al snel bleek dat mijn rechterhand dik werd en fietsen lastig werd. Omdat we ook nog met de auto terug moesten naar de camping in Carantec besloot ik om terug te keren. In Carantec informeerde ik bij de receptie naar de dichtsbijzijnde dokter en die zat in het centrum van het dorp. De receptioniste belde en gaf aan dat ik direct terecht kon bij le docteur in het centrum. Ik werd er meteen geholpen en hij twijfelde aan een breuk van het middenhandsbeen of een flinke kneuzing en stuurde mij met een verwijsbrief naar het ziekenhuis in Morlaix voor foto's.
Zowel mijn komst bij de dokter in Carantec als bij het ziekenhuis in Morlaix waren vooraf aangekondigd en ik werd overal snel geholpen. De dokter sprak alleen Frans maar wij begrepen elkaar en de arts in het ziekenhuis in Morlaix sprak een beetje Engels. Een paar uur later had ik een paar mooie foto's van mijn rechterhand en wist ik dat er niets gebroken was maar er wel een flink kneuzing was.
De arts die mij er hielp had overigens belangstellend naar onze fietstocht gevraagd en wat er precies gebeurd was. Ik zal nooit meer vergeten dat hij, na aanhoren van het verhaal, tegen mij zei dat mijn valhelm mij vooral beschermd had tegen een veel groter probleem want ook al was de val in slow-motion geweest ik had toch een flinke klap op het asfalt gemaakt. Zonder helm had ik veel ernstiger letsel aan de valpartij overgehouden. Hij zei letterlijk: "Monsieur, porter un casque n'est pas stupide, mais une sage décision". Ik heb daar in mijn eerste boek over Frankrijk in hoofdstuk vier dit van gemaakt: Het is geen stom gezicht, maar een verstandig besluit als je een fietshelm draagt.
Ik zie nog steeds teveel mensen op een e-bike (of fiets) zonder helm. Denk niet "mij gebeurt dat toch nooit" en heb maling aan anderen. Een helm beschermt jou en dat zou je veel meer waard moeten zijn dan dat je haar niet goed zit of je het geen gezicht vind. Ga eens naar je fietsenmaker en ontdek hoe mooi de helmen tegenwoordig zijn. O ja... koop een helm niet online maar laat je goed adviseren!
Cash betalen bij de dokter
Ik had afgesproken dat ik met de foto's terug naar de dokter in Morlaix zou gaan en eind van de middag stapte ik zijn spreekkamer in, liet de foto's zien en bekeek hij mijn hand opnieuw. Hij verbond deze met een stevige zwachtel en zei dat ik alles kon doen maar mijn hand de eerste dagen moest ontzien tot de zwelling minder werd. Ik vroeg hem wat de kosten waren en hij keek even bedenkelijk over zijn bureau, dacht even na en sprak de historische woorden: "Dix euro monsieur".
O ja... misschien een handige tip, ik heb in Nederland nog zelden contant geld bij me, maar in Frankrijk is het slim om te zorgen dat je wat extra cash bij je hebt. Het tientje bij de dokter kon ik niet pinnen en had hij graag cash, dat overkwam mij ook al eens bij een tandarts in Frankrijk.
Wat je moet weten als je gaat fietsen in Frankrijk
Je kunt in steeds meer streken in Frankrijk fantastisch fietsen, maar net als in Nederland en België gelden er ook in Frankrijk een aantal regels waar je je aan moet houden. Dit zijn ze:
Tips voor een geslaagde fietsvakantie
Mijn ervaring is dat je het meest geniet van fietsen in Frankrijk als je een streek kiest die bij je past.
Ga bijvoorbeeld niet in het Franse binnenland fietsen als je in Nederland of België gewend bent aan fietstochten die over vlakke wegen en fietspaden gaan. Heb je een e-bike, dan wordt het anders, want daarmee beklim je makkelijk een heuvel of berghelling. Met een e-bike zul je ervaren dat je ook grotere afstanden gaat afleggen. Heb je geen e-bike? Op steeds meer plaatsen kun je deze voor een dag of langer huren. Dit is een mooie manier om met deze vorm van fietsen kennis te maken. Sinds Marian en ik met een e-bike door Frankrijk fietsen, zien we veel meer en komen we in streken waar we nog nooit gefietst hebben omdat het er voor ons altijd te heuvel- of bergachtig was. Over mijn ervaringen met het gebruik van een e-bike in Frankrijk kun je trouwens meer lezen op frankrijkbinnendoor.nl/ebike.
Wil je veel plezier beleven aan een fietstocht, dan is een goede voorbereiding van groot belang. Bij een lokaal office du tourisme kunnen ze je verder helpen met kaarten en informatie over de routes in de omgeving. Als je klaar bent om te vertrekken, zorg er dan voor dat je fiets goed in orde is. Het klinkt zo simpel, maar een slechte fietsband of een rem die niet goed functioneert kan voor veel ellende zorgen. Ik laat onze e-bikes altijd door onze fietsenmaker in maart of april controleren en afstellen (wacht je langer dan is het meestal heel druk bij je fietsenmaker).
De fiets checklist uit Ontdek het andere Frankrijk:
Zorg dat je bovenstaande spullen bij je hebt als je met de fiets oppad gaat. Je zult er veel profijt van hebben en met een goed en stevig hangslot moet je zeker je e-bike ook altijd ergens aan vast maken want ook in Frankrijk zijn er 'liefhebbers' van dure e-bikes!
Waar je als fietser ook op moeten letten in Frankrijk:
In elke streek zijn er genoeg mogelijkheden om lekker te fietsen. Als er fietspaden zijn rij je veilig, zonder gemotoriseerd verkeer. Op de zogenaamde voies vertes kun je wel voetgangers, rollerskaters en skateboarders tegenkomen, maar dat merk je vanzelf wel. Volg je leuke lokale fietsroutes, dan kun je ervan uitgaan dat deze over het algemeen over rustige wegen gaan en ook steeds vaker over speciale fietspaden. Toch is het altijd zaak om op te letten, want vooral in het zuiden van Frankrijk en in bergachtige streken wil de lokale Fransman nog weleens (te) hard rijden en een bocht afsnijden.
Fiets niet 'op z'n Nederlands' naast elkaar!
Wanneer Marian en ik samen aan het fietsen zijn, rijden we meestal achter elkaar, omdat dat gewoon een stuk veiliger is dan naast elkaar rijden. Volgens de Franse wetgeving mag je overdag naast elkaar rijden, als het verkeer het toelaat. ’s Avonds na zonsondergang is het echter verboden om naast elkaar te rijden. Je zult tijdens je fietstochten in Frankrijk ervaren dat de gemiddelde automobilist bij het passeren heel ruim om je heen gaat en je dus als fietser met respect behandelt. Mijn ervaring is dat je bijvoorbeeld bij plaatsen waar je als fietser moet oversteken meestal een signaal krijgt van automobilisten om over te steken. Maar neem voor je eigen veiligheid die voorrang nooit zelf.
Voor fietsers in Frankrijk zijn er steeds meer mogelijkheden
Fietsen in Frankrijk is de laatste jaren steeds populairder aan het worden en dan heb ik het niet over wielrennen maar over recreatief fietsen. Er komen steeds meer fietsroutes en autovrije fietspaden op de moooiste plekjes in Frankrijk. In de nieuwe Frankrijk Binnendoor Regiogidsen vind je veel speciale fietstochten die van mooie fietsroutes gebruik maken. Heb je nog geen ervaring met fietsen in Frankrijk? Dan kun je hier alvast kennismaken met de talloze mogelijkheden:
Zin in een fietsvakantie in Frankrijk?
Kortom, Frankrijk is een ideaal land voor fietsliefhebbers, met een uitgebreid netwerk van fietspaden, bewegwijzerde routes, fietsevenementen en accommodaties die geschikt zijn voor fietsers en e-bikers.
Er zijn trouwens bij een aantal reisorganisaties prachtige fietsvakanties in Frankrijk te boeken. Zeker als je voor het eerst naar Frankrijk gaat een aanrader want een betere manier om kennis te maken met fietsen in Frankrijk is er niet. Zoek je het gemak van bagagevervoer als je een meerdaagse fietstocht wilt maken dan zijn deze aanbieders ook een echte aanrader:
Een extra tip voor e-bikers!
Een veel gehoorde klacht van andere fietsers is dat e-bikers altijd zo hard gaan.
Dat klopt en medegebruikers van een fietspad kunnen schrikken als je ze met een flinke vaart inhaalt. Heel simpel is om tijdig even je fietsbel te gebruiken om aan te geven dat je er aankomt en wilt inhalen. Maar vaak komt het hardrijden door foutief gebruik van de e-bike. Ik constateer ook in Nederland en op de Belgische fietspaden vaak dat, vooral ouderen, langzaam trappen en als een speer over het fietspad gaan. Dat komt omdat ze dan een zware versnelling gebruiken in combinatie met een hoge ondersteuning van de e-bikemotor. Je ziet ze dan langzaam en relaxed trappend voorbij schieten met de maximale snelheid van circa 25 kilometer per uur.
Dat is geen slim gebruik van je e-bike want de accu is veel sneller leeg en zeker in heuvelachtig gebied kun je dan met een probleem worden opgezadeld. Je accu is leeg en je moet nog een stukkie.
Wat is de beste manier om een e-bike te rijden?
Zet je e-bike ondersteuning in de eco-stand en je versnelling op gemiddeld. Als je stil staat en wegrijdt kies dan een lichte versnelling en zodra je vaart hebt schakel je naar een versnelling waarin je prettig fietst. Kies een snelheid van 18 tot 20 kilometer per uur en je accubereik zal behoorlijk toenemen. Op het moment dat het nodig is kies je dan een zwaardere ondersteuning van de motor. Bijvoorbeeld bij tegenwind of bergop. Het is op deze manier voor jezelf en voor de medefietsers ook veiliger. Bijkomend voordeel is dat je wat meer mogelijkheden hebt om te genieten want als je niet als een wielrenner rijdt zie je ook veel meer. Grootste voordeel? Het is veiliger en je kunt met je accu langere afstanden afleggen.
Waar vinden we oplaadpunten in Frankrijk? Bestaat er een website over? We willen gaan fietsen in de buurt can Limoges en vroegen ons of of deze stad oplaadpunten heeft
Het is natuurlijk afhankelijk van de capaciteit van je accu en de afstand die je wilt rijden. Maar als je zorgt dat je altijd met een volle accu vertrekt hoef je ook geen zware oplader mee tenemen. Overigens vind je langs veel veloroutes steeds meer fietsenmakers en horeca met oplaadpunten. Informeer bij het lokale office du tourisme voor actuele info
Ik ben benieuwd of je ook de fietsroutes in de Vaucluse hebt opgenomen in je boek over Zuidoost Frankrijk!
Ruud, mag je in Frankrijk met een hondenkar achter de e-bike rijden? ( met hond er in)
Volgens mij is het mogelijk. Maar niet overal even veilig. Het gros van de Franse automobilisten zal hier heel vreemd van opkijken. Blijf je een veloroute met een autovrij fietspad dan lijkt het mij geen probleem. Maar ik heb er geen ervaring mee.