In Frankrijk wordt fietsen steeds meer omarmd waardoor er nog meer autovrije en verkeersluwe fietsroutes komen. Jaarlijks wordt het aantal bewegwijzerde fietsroutes met vele kilometers uitgebreid. Dat is natuurlijk vooral fijn als je fietsroutes in Frankrijk wilt volgen om meer van dit mooie land te zien en te ontdekken
Fietsen in over bewegwijzerde fietsroutes in Frankrijk
De Fransen zelf stappen steeds vaker op de fiets en dat is niet zo verwonderlijk. Bijvoorbeeld op het moment dat ik dit schrijf zijn er in totaal 23 fietsroutes die het hele land doorkruisen. Daardoor kun je nu al meer dan 21.000 km bewegwijzerde fietsroutes afleggen. Kilometers genoeg dus om op de fiets, e-bike of racefiets in Frankrijk te gaan genieten. NAaast de fietsroutes die het land doorkruisen vind je lokaal steeds meer zogenaamde boucles. Dat zijn bewegwijzerde fietstochten die een lokaal rondje mogelijk maken. In afstand variëren ze meestal tussen de 5 en 50 kilometer. Je kunt ook vaak verschillende routes met elkaar combineren zoals ik recent in Bretagne heb ervaren. In de nieuwe Regiogids Bretagne kun je er meer over lezen.
Van Parijs naar de kust en van Bordeaux naar Toulouse
Een recent onderzoek in Frankrijk bracht aan het licht dat er een paar fietsroutes zijn, waar de Fransen graag gebruik van maken. De Avenue Verte Londen-Parijs is zo’n route die Parijs met Dieppe aan het Kanaal verbindt. Daar kun je dan op de ferry naar Newhaven stappen om in het Verenigd Koninkrijk naar Londen te fietsen. Denk er wel aan dat je aan de overkant aan de linkerkant gaat fietsen als je naar Londen wilt :-). De beide steden zijn op deze manier met een route van circa 470 kilometer met elkaar verbonden. Maar je kunt natuurlijk ook genieten van de bewegwijzerde route tussen Dieppe en Parijs.
Er is nog een fietsroute die steeds populairder wordt en dat is de Véloroute Canal des 2 Mers tussen de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee. Deze volledig bewegwijzerde langeafstandsroute sluit aan op La Vélodyssée (zie hierna) en kun je vanaf Bordeaux volgen langs het Canal de Garonne naar Toulouse. Vanaf deze mooie stad kun je langs het Canal du Midi verder tot aan de gezellige havenstad Sète aan de Middellandse Zee.
Populaire fietsroutes: ViaRhôna, la Vélodyssée en la Véloscénie
De laatste jaren zijn er in Frankrijk prachtige fietsroutes bijgekomen die fietsen in Frankrijk absoluut leuker maken. Zo is er bijvoorbeeld de ViaRhôna die het Meer van Genève, of Lac Leman zoals de Fransen het noemen, met de grootste vissershaven van Frankrijk verbindt en dat is Sète aan de Middellandse Zee. Daar kun je dan weer aansluiten op de hiervoor genoemde Véloroute Canal des 2 Mers richting de Atlantische kust en de wijngaarden bij Bordeaux.
La Vélodyssée tussen Roscoff (Bretagne) en Hendaye (aan de Spaanse grens) is een fietsroute waar ik zelf al talloze kilometers van heb gereden. Zowel in Bretagne als langs de Atlantische Oceaan is dit een fantastische route. Net als de eerder genoemde routes is deze ook onderverdeeld in etappes zodat je makkelijk kunt kiezen hoeveel kilometers je op een dag wilt afleggen. Het mooie van La Vélodyssée vind ik zelf dat het grootste deel vlak langs de zee gaat en het merendeel van de kilometers redelijk vlak is. Alleen als je in Bretagne in Roscoff van start gaat en door het binnenland naar het zuiden rijdt zul je niet aan klimmen en dalen ontkomen. Maar je rijdt er wel door een uniek landschap. Daarna wordt de tocht langs de kust helemaal onvergetelijk.
Tenslotte is de Véloscénie tussen Parijs en de Mont Saint-Michel een andere fietsroute om kennis te maken met de veelzijdigheid van het Franse landschap. Met ruim 450 kilometer kom je in het zuidwesten van Parijs door de fraaie natuur van de Vallée de Chevreuse om vervolgens de heuvelachtige Perche en het departement Main te passeren tot je bij de indrukwekkende Mont Saint-Michel staat. Deze véloroute gaat voor meer dan de helft over fietspaden en verder over rustige binnenwegen met weinig verkeer. Ook hier kun je weer voor talloze verschillende etappes kiezen om ter plekke meer te zien en te ontdekken.
(Aan het eind van dit artikel vind je alle links naar deze fietsroutes)
Fietsen bij de Loire is een absolute aanrader!
In het boek Frankrijk Binnendoor LOIRE wordt uitgebreid aandacht besteedt aan, wat mij betreft, een van de mooiste fietsroutes in Frankrijk. La Loire à Vélo volgt de loop van de rivier van Nevers tot aan de Atlantische Oceaan bij Saint-Nazaire. De fietsroute langs de rivier is ongeveer 630 kilometer lang maar er zijn ook nog ruim 270 kilometers af te leggen via lussen (boucles) en varianten die je nog meer van de streek laten zien.
La Loire à Vélo voert je door een ongekend mooie en gevarieerde streek die grotendeels op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Elke kilometer langs de Loire laat je kennismaken met haar oevers en eilanden, de wijngaarden op de hellingen en uiteraard de vele kastelen. Elk dorp en stadje langs de rivier heeft een eigen verhaal met een rijke historie. In het boek Frankrijk Binnendoor LOIRE lees je er nog veel meer over, inclusief een speciale Wijn Roadtrip voor de auto, want de wijngebieden van de vallei van de Loire zijn weliswaar niet wereldberoemd maar brengen meer dan voortreffelijke wijnen voort die ook nog eens heel betaalbaar zijn.
La Loire à Vélo is zonder twijfel op dit moment de populairste fietsroute van Frankrijk. In 2023 hebben volgens de regio Centre-Val-de-Loire bijna 1,9 miljoen mensen ergens langs de Loire een of meerdere etappes gefietst. Toch wil dat niet zeggen dat het er druk is op de fietsroutes. Door de uitgestrektheid van de route is het, zeker buiten het hoogseizoen op de meeste trajecten, best wel rustig. Wil je kennismaken met fietsen in Frankrijk dan is de Loirevallei een aanrader. Je fietst vooral vlak en meestal langs de rivier. De afstand van Nederland en België is ook te overzien (ongeveer 700 kilometer vanaf Utrecht, 630 vanaf Maastricht en 550 kilometer als je in Brussel vertrekt.
Fietsen in Frankrijk wordt de komende jaren nog leuker
Elk jaar zorgen nieuwe ontwikkelingen voor verder uitbreiding van fietsroutes in Frankrijk. Tot 2030 wordt er nog ruim 4.570 kilometer aan nationale fietsroutes in Frankrijk aangelegd om uiteindelijk het Nationaal Fietsrouteplan te voltooien. Een paar jaar geleden besloot de Franse regering namelijk om veel geld uit te trekken om fietsen in Frankrijk veiliger en vooral leuker te maken. Mensen die nu nog durven roepen dat fietsen in Frankrijk onveilig is, weten wat mij betreft niet waar ze het over hebben.
Ook in Franse steden worden steeds meer fietspaden aangelegd. Neem bijvoorbeeld Parijs dat sinds de Olympische Spelen van 2024 talloze kilometers aan fietspaden erbij heeft gekregen. Ook in andere steden wordt de fietser steeds meer ten opzichte van gemotoriseerd verkeer in de watten gelegd.
Ik kan je daarom van harte aanbevelen om eens een fietsvakantie in Frankrijk te overwegen. Twijfel je? In alle boeken van Frankrijk Binnendoor vind je compleet beschreven fietsroutes die je op een fiets of e-bike kunt volgen. Het zijn stuk voor stuk in de praktijk geteste fietstochten zodat je zeker weet dat je niet voor grote verrassingen komt te staan. Wil je het helemaal makkelijk? Gebruik dan de gps=routes die je op de website van de boeken kunt downloaden. Die kun je dan in je eigen fietsroute=app downloaden en kun je de routes uit de boeken precies zo volgen als ik dat samen met Marian heb gedaan.
O ja... ook in Frankrijk worden fietsen gestolen.
Ga je met een fiets of dure e-bike naar Frankrijk dan moet je je realiseren dat door het steeds populairder worden van fietsen in Frankrijk er ook fietsen en e-bikes worden gestolen en ook daar neemt de fietsendiefstal jaarlijks toe. Ik heb eens gezocht naar wat cijfers maar ook naar tips om je te behoeden voor een onaangename verrassing. Als ik het hierna over fietsen heb dan bedoel ik ook e-bikes, mountainbikes en racefietsen. Lees dus vooral verder.
Ik las recent een artikel in een Franse krant dat er jaarlijks naar schatting 400.000 fietsen worden gestolen en dat inmiddels 1 op de 3 gestolen fietsen een e-bike is. Dat is een fors aantal, en het toont aan dat fietsendiefstal dus ook in Frankrijk steeds vaker voorkomt. In de stedelijke gebieden is de kans het grootst dat je fiets kan worden gepikt, maar ook in andere regio's van het land is het risico dat je fiets niet meer op de plek staat waar je deze hebt achtergelaten aanwezig. Dus omdat Frankrijk steeds meer een fietsland wordt moet je er echt rekening mee houden dat ook jouw fiets in Frankrijk kan worden gestolen. Steeds vaker richten fietsdieven zich op e-bikes, duurdere mountainbikes en racefietsen. Maar waar loop je het grootste risico? Wat kun je er zelf aan doen? Dat lees je hierna.
Waar worden de meeste fietsen in Frankrijk gestolen?
De meeste fietsdiefstallen vinden plaats in grote steden zoals Parijs, Marseille, Bordeaux en Lyon. In de steden worden fietsen vooral gestolen bij trein-, metrostations, winkelcentra en andere drukbezochte locaties. De regio's Île-de-France (Rond Parijs) en Provence-Alpes-Côte d'Azur staan inmiddels bekend om de hoge diefstalcijfers. De departementen Gironde (Bordeaux) en Haute-Garonne staan ook bekend om een bovengemiddeld aantal diefstallen.
E-bikes zijn vooral populair bij dieven vanwege hun hoge waarde. Uit gegevens blijkt zelfs dat e-bikes drie keer zo vaak worden gestolen als gewone fietsen. Maar dure mountainbikes en racefietsen zijn ook aantrekkelijk voor dieven. De Alpen en Pyreneeën, waar wielrenners graag de beroemde cols van de Tour de France willen beklimmen, zijn een geliefd doelwit waar het vooral gemunt is op dure modellen. Racefietsen en mountainbikes zijn vaak een makkelijk doelwit omdat eigenaren het gewicht laag willen houden en er dus geen vast slot op zit en een zwaar hangslot gaat meestal ook niet mee tijdens een fietstocht.
In landelijke gebieden is het risico op diefstal wel een stuk lager, maar ook daar moet je er rekening mee houden. Vooral in populaire toeristische gebieden met fietsroutes en langs de kust is er de laatste jaren een toename van diefstal. Denk daarbij aan fietsgebieden zoals La Rochelle en Île-de-Ré maar ook bijvoorbeeld de Loirevallei. Net als in Nederland is diefstal van dure fietsen steeds meer het gevolg van bendes die vooral de dure e-bikes en racefietsen als buit zien. In Frankrijk zijn er het laatste jaar zelfs al spectaculaire roven geweest in fietszaken.
Tips om diefstal van je fiets te voorkomen
Net als thuis is het belangrijk om ook in Frankrijk voorzorgsmaatregelen te nemen om te voorkomen dat je fiets wordt gestolen. Hier zijn wat praktische tips, het is misschien een open deur maar een gewaarschuwd mens telt voor twee:
- Gebruik een goed slot: Zorg ervoor dat je altijd een hoogwaardig slot gebruikt, bij voorkeur een U-slot of een kettingslot met een certificering. Gebruik altijd twee sloten als je fiets van hoge waarde is, zoals bij e-bikes of dure mountainbikes en racefietsen. Zelf gebruik ik aan mijn e-mountainbike een kettingslot en een hangslot. Fiets je met een partner? Maak dan ook de fietsen aan elkaar vast.
- Bevestig je fiets aan een vast object: Zorg ervoor dat je je fiets altijd vastmaakt aan een stevig, onverplaatsbaar object, zoals een fietsenrek, een hek of een paal. Vermijd het vastmaken aan objecten die gemakkelijk kunnen worden verplaatst of losgemaakt.
- Stal in drukke, goed verlichte gebieden: Laat je fiets achter op een plek waar veel mensen komen en waar goed zicht is. Dit ontmoedigt dieven, omdat de kans groter is dat ze worden opgemerkt.
- Registreer je fiets: Overweeg om je fiets te registreren in een landelijke database. Dit kan helpen om je fiets terug te vinden als deze wordt gestolen en teruggevonden.
- Gebruik een tracker: dure fietsen worden steeds vaker met een gps-tracker uitgevoerd zodat je fiets bij diefstal snel kan worden teruggevonden. Er zijn ook simpele oplossingen door bijvoorbeeld een Apple Airtag in je fiets te verstoppen. Er zijn zelfs al speciale fietsbellen voor.
- Verzekering: Overweeg een fietsverzekering, vooral als je een dure fiets hebt. Dit kan helpen de financiële schade te beperken als je fiets toch wordt gestolen. Mocht dit onverhoopt gebeuren zorg dan altijd dat je twee sleutels van je fietsslot hebt want veel verzekeraars vergoeden alleen dan de schade. Aangifte doen bij de politie is ook altijd verstandig zeker als je fiets in het buitenland wordt gestolen.
Overigens heb je bij de officiële véloroutes meestal parkeerplaatsen en daar zul je steeds vaker ook fietsboxen zien. Dat zijn een soort metalen kooien waar je je fiets in kunt plaatsen, bijvoorbeeld als je ter plekke iets te voet wilt bekijken. Daar kun je twee fietsen in kwijt en je kunt ze op slot doen met een eigen hangslot. Dus misschien een idee om zo'n klein hangslot mee te nemen?
Nog wat extra tips
Fietsendiefstal wordt in Frankrijk een steeds groter probleem. E-bikes, mountainbikes en racefietsen zijn vaak doelwitten vanwege hun waarde. Door voorzorgsmaatregelen te nemen, zoals het gebruik van goede sloten en het parkeren van je fiets op veilige plaatsen, kun je de kans op diefstal aanzienlijk verkleinen. Het registreren van je fiets en het afsluiten van een verzekering zijn ook goede manieren om jezelf te beschermen tegen de financiële gevolgen van fietsdiefstal.
Maak foto's van je fiets en zorg dat je het framenummer voor jezelf ergens vastlegt. Ik heb het altijd in mijn contacten met de verzekeraar en polisgegevens staan. Het kan ook geen kwaad om een foto van je fiets te maken op de plek waar je deze stalt. Het is een kleine moeite en zorgt voor extra bewijs waar jouw fiets stond.
Hangslot door je zadelpen bij een afneembaar zadel
Vooral racefietsen en mountainbikes maar ook veel sportieve e-bikes hebben zadels en wielen die met een simpele handbeweging zijn te verwijderen. Als ik onze e-bikes ergens stal doe ik altijd een hangslot door de beugels onder het zadel. Zorg wel dat deze ook vergrendeld is aan het frame van de e-bike. Het is dan niet mogelijk om het zadel te verwijderen. Dit doe ik ook altijd als onze e-bikes achterop de auto op de fietsdrager staan. De e-bikes staan dan altijd op slot met het vaste slot en een kettingslot aan het frame van de drager plus een extra hangslot door de zadelpennen. Het voorkomt ook vandalisme.
Zo kun je altijd ergens met een gerust hart parkeren voor een lunch, pauze of overnachting. Als er een mogelijkheid is om de auto met de fietsdrager zo dicht mogelijk tegen een muur, hek of ander obstakel te parkeren dan kan men er ook nog eens heel slecht bijkomen.
Ik hoop je hiermee wat nuttige tips te hebben gegeven om je fiets, e-bike, mountainbike of racefiets van diefstal in Frankrijk te vrijwaren. Het zijn eigenlijk simpele tips. Zo heb ik eens bij een supermarkt in Frankrijk een set van vier gekleurde hangsloten gekocht waarvan de sleutels allemaal het zelfde waren zodat je met 1 sleutel alle sloten kunt bedienen. Ik gebruik ze nog steeds. Heb je een fiets met uitvalnaven waar je simpel je wielen kunt verwijderen? Vergeet dan niet om een hangslot door je voorwiel te doen. Je zult raar staan te kijken als je goed op slot staande fiets bij terugkomst zonder voorwiel nog vast aan een hek staat. Er zijn blijkbaar altijd grappenmakers die van dit soort grappen houden.
O ja... vergeet ook een fietspompje niet want ik heb het ook al eens meegemaakt dat onze fietsen muurvast aan een hek bij het strand van Truc Vert in de Gironde stonden en bij terugkomst een grapjas de banden van de fiets van Marian had laten leeglopen.
Bon voyage!
O ja... heb jij nog aanvullende tips? Laat dan je reactie hierna achter en deel je ervaringen met fietsen in Frankrijk met de andere lezers.
Tips & blogs van Frankrijk Binnendoor over fietsen in Frankrijk
Meer handige links voor fietsers in Frankrijk
*) Deze fietsroutes zijn allemaal onderverdeeld in etappes die variëren van 15 tot 60 kilometer, soms nog iets meer. Elke etappe is voorzien van wegwijzers heen en terug. Je kunt ook zelf meerdaagse tochten uitstippelen of elke dag met de auto naar een ander vertrekpunt gaan. Ook het openbaar vervoer zoals trein en bus zijn in veel regio's geschikt om met de fiets op pad te gaan. Vraag er naar bij de lokale offices du tourisme.
In alle boeken van Frankrijk Binnendoor staan altijd in de praktijk geteste fietsroutes en op de bijbehorende website kun je gratis de gps-bestanden van de routes in de boeken downloaden.