In Frankrijk wordt een groot deel van de mobiele radars – zogenoemde voitures-radar privées – sinds 2018 beheerd door private ondernemingen in opdracht van de Franse overheid. Ze rijden onopvallend om snelheidsovertreders te detecteren, ook op wegen waar politiepatrouilles minder actief zijn. Maar hoe werkt het en kun je ze herkennen?

Voiture Radar: de radarauto's in Frankrijk
In steeds meer Franse departementen rijden zogenaamde Voiture Radar. Het zijn met infrarood uitgeruste auto's die geen kenmerken hebben van politie en andere uitingen aan de buitenkant. Deze radarauto's zijn overigens als sinds 2018 actief maar dit jaar komen er minstens 300 radarauto's bij en zullen ze in steeds meer departementen worden ingezet.
Herkennen is lastig, want het zijn gewone auto's net zoals die van jou en mij, maar er zijn wel een aantal subtiele aanwijzingen. En omdat een gewaarschuwd mens voor twee telt geef ik je hieronder het belangrijkste wat je moet weten over de radarauto's in Frankrijk.
Hoe wordt er geflitst en wat zijn de marges?

Wat is de marge van vaste flitspalen in Frankrijk
Let op! vaste radars hebben kleinere marges! Hier is een handige tabel waarin je precies kunt zien welke marges er gelden bij vaste flitspalen. Denk er dus aan dat deze marges de helft minder zijn dan bij de radarauto's. Tot 100 kilometer geldt een foutmarge van 5 km/u en vanaf 100 km/u is de foutmarge 5%. Dus rijd je ergens 140 terwijl je maar 130 mag dan is de foutmarge 5% van 140 en dat is 7 km/u dan heb je dus 3 km/u te hard gereden en staat je een boete te wachten
Maximun snelheid | Marge | Boete vanaf |
|---|---|---|
50 km/u | 5 km/u | 56 km/u |
60 km/u | 5 km/u | 66 km/u |
70 km/u | 5 km/u | 76 km/u |
80 km/u | 5 km/u | 86 km/u |
90 km/u | 5 km/u | 96 km/u |
100 km/u | 5 km/u | 106 km/u |
110 km/u | 5,5 km/u | 116 km/u |
120 km/u | 6 km/u | 127 km/u |
130 km/u | 6,5 km/u | 137 km/u |
Hoe voorkom je boetes voor te hard rijden in Frankrijk?
Ja dat is natuurlijk een dooddoener: niet te hard rijden.
Ik kom al sinds 1986 in Frankrijk en rij op snelwegen en binnendoorwegen. Nog nooit heb ik een boete gehad en dat komt omdat ik rekening hou met de marges van flitsers en de ijking van de snelheidsmeter in mijn auto. Dat laatste kun je zelf heel simpel meten. Als je langs een radar kom met zo'n smiley dan staat daar de gemeten snelheid op. Vergelijk dat met de snelheidsmeter van je auto en je weet wat je echte snelheid is. Je kunt ook in een gps-app op je telefoon de snelheid meten bijvoorbeeld in Waze of Google Maps of een andere navigatieapp. Ik schreef hier al eens een uitgebreid artikel over dat nog steeds van toepassing.
Ga je met de auto, camper of motor naar Franrkijk dan vind je hier nog veel meer handige tips.



Inderdaad, de oude dooddoener. Let op de borden en je snelheidsmeter. Je bent het uiteindelijk altijd zelf schuld als je toch geflitst wordt.