Maximum snelheid Frankrijk, verlaging snelheidslimiet binnenwegen.

De maximum snelheid op de Franse binnenwegen is verlaagd van 90 naar 80 kilometer per uur. Maar hoe zit het nu precies? En hoe voorkom je boetes? Lees het blog en luister naar de bijbehorende podcast waarin je ook nog een handige tip geef.

Maximum snelheid Franse binnenwegen verlaagd.

Toen ik in juni 2018 in Bretagne was ontkwam ik er niet aan om het nieuws in de Franse kranten te vernemen dat de maximum snelheid in Frankrijk op 2 baanswegen omlaag ging.

Waar je voorheen 90 kilometer per uur mocht is dat nu 80 kilometer per uur. De laatste tijd bestaat er op het internet een levendige discussie hoe een en ander nu precies in elkaar zit. Dit komt vooral omdat blijkt dat er nogal wat mensen onaangenaam verrast zijn met een boete voor te hard rijden.

Ik ben dus voor mij zelf eens in deze nieuwe verkeersregel gedoken om te voorkomen dat ik zelf ook op boetes getracteerd word. Mijn ervaringen na wat research deel ik graag met je zodat je er je voordeel mee kunt doen.

Op 2-baanswegen geen 90 maar 80 km per uur. Klopt dat?

Maximale snelheid op secundaire wegen Frankrijk

Er blijken veel misverstanden te bestaan over deze nieuwe maatregel in Frankrijk die het aantal verkeersdoden met 300 tot 400 per jaar moet verminderen.

Veel verkeersongelukken in Frankrijk vinden namelijk plaats op lokale wegen met 2 rijbanen. Het zijn dus vooral de mooie binnenwegen waar ik met Frankrijk Binnendoor zo graag over heen rij.  Dat doe ik al sinds 1986 en in al die jaren heb ik niet één keer een bon gehad voor te hard rijden. Hoe ik dat voor elkaar kreeg lees je verderop in dit blog.

Vanaf 1 juli 2018 mag je op lokale wegen met twee rijbanen zonder middenberm of centrale afscheiding niet harder dan 80 kilometer per uur. Dus rij je op een tweebaansweg zonder middenberm c.q afscheiding dan mag je er volgens de Franse wet niet harder dan 80 km per uur:

De Franse wet zegt er dit over:

A compter de juillet 2018, les vitesses maximales autorisées sur les routes à double-sens, sans séparateur central, en dehors des routes à deux fois deux voies, seront réduites de 90 km/h à 80 km/h.

Dus rij je op een tweebaansweg met gescheiden rijbanen, door een vangrail of een middenberm, dan mag je er net zoals voorheen 90 kilometer per uur. De regel geldt niet voor snelwegen met 2 keer twee rijbanen, daar geldt normaal gesproken 110 km per uur tenzij anders is aangegeven.

Voor mij was vanaf dag 1 duidelijk hoe de regel in elkaar zit. Toch blijkt er nog steeds veel verwarring te zijn terwijl dit niet nodig is. Samengevat is dit de regel:

  • 80 kilometer per uur op lokale 2-baanswegen zonder centrale afscheiding van de rijbanen
  • 90 kilometer per uur op lokale 2-baanswegen waarbij de rijbanen met een middenberm of vangrail van elkaar zijn gescheiden
  • 110 kilometer per uur op snelwegen met 2 x twee rijbanen en als het regent 100 km per uur ((tenzij anders is aangegeven)
  • 130 kilometer op de Franse autoroute en als het regent 110 km per uur

Hieronder zie je in een handige schema wat de verschillende maximale snelheden zijn (tenzij anders is aangegeven met snelheids- of matrixborden)

maximale snelheid Frankrijk

(ik heb dit officiële overzicht in het Nederlands vertaald. De originele informatie en alle regels en voorbeeldfilmpjes staan op de websites van securite-routiere.gouv.fr)

Help ik reed 90, mocht 90 en krijg toch een bon!

Op verschillende socialmedia zoals Facebook en Twitter kwam ik de laatste tijd berichten tegen dat mensen een bon kregen voor te snel rijden in Frankrijk. De klacht was vooral dat men 90 reed op een weg waar een bord 90 stond.

Hoe zit dat dan?

Het bleek vooral in de periode na 1 juli 2018 te zijn toen de verkeersborden vervangen moesten worden. Dat was de datum dat de nieuwe verkeersregel in de Franse verkeerswet van kracht werd. En net zoals in Nederland wordt ook in Frankrijk iedereen geacht de wet te kennen.

Als je op een lokale 2 baansweg rijdt zonder gescheiden middenberm of centrale afscheiding met een vangrail en er staat (nog) een bord 90 dan mag je daar toch maar 80 kilometer per uur! En het zou best kunnen dat je dus nog ergens een weg tegenkomt waar het bord 90 nog niet door een bord 80 is vervangen.

Rij je er harder? Dan loop je het risico op een bon als er een snelheidscontrole is. Niet doen dus!

Meer controles op snelheid in Frankrijk

Kortom je weet nu precies hoe het zit. Daar kan dus echt geen discussie meer over ontstaan.

In Frankrijk wordt er steeds meer op snelheid gecontroleerd. Maar het is helemaal niet nodig om te hard te rijden. Sterker nog. Over een afstand van 100 kilometer is het verschil tussen 80 of 90 kilometer per uur  slechts 8 minuten en 20 seconden.

  • 100 kilometer, snelheid 90 km per uur. Daar rij je over 1 uur, 6 minuten en 40 seconden
  • 100 kilometer, snelheid 80 km per uur. Daar rij je over 1 uur, 15 minuten en 0 seconden

(berekend met de handige Speed Distance Time Calculator)

Er is door Franse overheid een testfilmpje online gezet dat over een afstand van circa 39 kilometer 2 auto’s laat zien wat het verschil is: 1 minuut en 32 seconden.

Hoe hoog zijn de boetes voor te hard rijden in Frankrijk?

In de discussies op internet kwam ik regelmatig verhalen tegen waarbij men beboet werd met € 68 euro en er maar 1 km te hard was gereden. Maar dat is dan wel na de wettelijke correctie met 5 kilometer of 5% bij snelheden boven de 100 km p/uur.

De Franse overheid zegt er dit over:Een marge van 5 km/u (onder de 100 km/u) of 5% (boven 100 km/u) wordt toegepast, altijd in het voordeel van de bestuurder. Het is dus onmogelijk bekeurd te worden voor een “onbeduidende“ snelheidsovertreding aangezien deze marge altijd bij de bekeurde snelheid opgeteld dient te worden. Voorbeeld: u bent geflitst op87 km/u, de snelheid waar de bekeuring op gebaseerd is, is 82 km/u.

Dit is een overzicht van de boetes die je krijgt als je te hard rijdt in Frankrijk:

  •  68 euro, 1 tot 20 km p/uur harder dan 50 km p/uur
  • 135 euro, maximaal 20 km p/uur harder bij een maximum snelheid lager dan 50 km
  • 135 euro, 20 tot 50 km p/uur harder bij een maximum snelheid van 50 km *)
  • 1500 euro, 50 km p/uur harder bij een maximum snelheid lager dan 50 km **)

*) afhankelijk van de snelheidsovertreding gaan er 1 tot 4 punten van het puntenrijbewijs af en wordt het rijbewijs voor 3 jaar ingetrokken

**) bij overtredingen van 50 km per uur een harder en eventuele herhalingen van deze overtreding bedraagt de boete 3750 euro, wordt 3 jaar het rijbewijs ingetrokken. Bij herhalingen wordt het voertuig in beslag genomen.

Alle snelheidboetes- en regels (in het Frans) vind je hier.

De afwijking van een kilometerteller in je auto

Tegenwoordig gebruikt bijna iedereen in zijn auto de GPS van een navigatiesysteem. Hetzij ingebouwd in de auto, via een los apparaat of op de smartphone. De snelheid die een GPS systeem weergeeft is nauwkeuriger dan de meter van de auto. Maar dat is ook weer afhankelijk van de gereden snelheid. Ook het aantal GPS satellieten dat wordt ontvangen en de kwaliteit van de software van het apparaat spelen een rol.

Je kunt gebruik maken van de afwijking van de snelheidsmeter in je auto. Volgens onderzoeken hebben de snelheidsmeters in auto’s een afwijking. Daardoor geeft deze niet de juiste snelheid aan. Meestal rij je in werkelijkheid dus wat langzamer dan de snelheidsmeter aangeeft.

De tellers in de tegenwoordige auto’s zijn trouwens redelijk nauwkeurig. Maar fabrikanten bouwen een kleine veiligheidsmarge in die per merk varieert van 4 tot maximaal 8%. Als je van een afwijking van 5% uitgaat en je rijdt 100 op je teller dan rij je dus feitelijk 95. Dat komt heel goed overeen met mijn rijgedrag in een Renault Scenic. Hier is nog een leuke video die deze materie nader uitlegt.

Hoe voorkom je eenvoudig te hard rijden in Frankrijk

Dus wil je voorkomen dat je een boete voor te hard rijden in Frankrijk krijgt. Hou je dan gewoon aan de snelheid. Je kunt ook met een GPS apparaat de snelheidsmeter van je auto vergelijken. Als je dan ongeveer de afwijking weet dan kun je daar rekening mee houden.

Ik heb nog nooit een bekeuring gehad voor te hard rijden (afkloppen) omdat ik of 52, 84, 106, 126 of 136 rij en bij twijfel gewoon de snelheid rij die op de verkeersborden staat. De paar minuten tijd die je verliest omdat je wat minder hard rijdt wegen volgens mij nooit op tegen de boete die je riskeert.

En… er is nog een voordeel aan. Als je iets langzamer rijdt kun je op de lokale Franse binnenwegen nog meer (lees langer) van het mooie Franse landschap genieten 🙂

Hier zijn nog wat handige tips om het maximale uit je rit over de Franse binnenwegen te halen:

Tip » heb je de podcast nog niet beluisterd? Dat kan hieronder maar ook in Apple Podcasts, Spotify of Stitcher. Abonneer je in één van deze Podcast players en je bent altijd als eerste op de hoogte van nieuwe podcasts.

Disclaimer: de tekst van dit blog en de inhoud van de podcast heb ik naar mijn beste weten samengesteld aan de hand van officiële gegevens van de Franse overheid en mijn eigen ervaringen in Frankrijk. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend en ik aanvaard ook geen aansprakelijkheid voor tips en inhoud van dit artikel. Je bent zelf verantwoordelijk voor je rijgedrag in Frankrijk en andere landen. 

Wat vond jij van deze tip?

%d bloggers liken dit: