Als je met de auto naar Frankrijk gaat dan is het goed om je van te voren te informeren over (nieuwe) verkeersregels. Elk jaar verandert er wel iets. Dat geldt ook als je met een camper naar Frankrijk gaat. In dit artikel kom je alles te weten over de belangrijkste en nieuwe verkeersregels in Frankrijk. De laatste tip staat altijd aan het begin.
Tolwegen in Frankrijk
In Frankrijk ligt een heel goed netwerk van autowegen (autoroutes) die deels gratis zijn maar de grote doorgaande snelwegen zijn meestal tolwegen. Het principe van tol betalen is vrij eenvoudig. Zodra er tol wordt geheven zie op een gegeven moment een bord Péage en snel daarna wordt de weg breder en zie je de tolpoorten.
Bij de tolpoorten kun je betalen met bankpassen en creditcards. Contant kan ook nog (munten) maar deze mogelijkheid wordt steeds minder. Als je vaker naar Frankrijk gaat dan kun je overwegen om een tolbadge aan te schaffen. Dit kan via de ANWB maar ook rechtstreeks bij de exploitanten van de autoroutes. Je krijgt dan een elektronische badge die je achter de voorruit plakt. Je betaalt een eenmalig bedrag en een kleine vergoeding in de maanden dat je de badge gebruikt. Daarnaast betaal je de actuele tol tarieven.
Afhankelijk van de manier van betalen zie je boven de tolpoorten deze aanwijzingen:
Welke tolpoort moet je kiezen?
Betalen en de tolbadge
-
Bankpas (CB) of creditcard
-
Contant
Nieuw! Tolpoorten Péage Flux Libre ga je steeds meer tegenkomen:
De exploitanten van Franse tolwegen zijn aan het moderniseren en bezig met plannen om de bestaande tolpoorten te vervangen door automatische controle met behulp van slimme camera's. Péage Flux Libre noemen ze dat. Daar zitten voordelen maar ook nadelen aan.
De proef op een traject van 88 kilometer tussen Montmarault en Digoin op de A79 is voorbij en een tweede autoroute waar het systeem gebruikt wordt is de A13/A14 tussen Parijs en Caen. Ook de péage ten oosten van Metz bij de afrilt 36 bij Boulay is een Flux Libre. De verwachting is dat andere tolwegen de komende jaren gaan volgen. Als je een tolbadge voor Franse tolwegen hebt is er niets aan de hand. Je hoort waarschijnlijk een beep zodra je de zone inrijdt. Maar er zijn dus geen tolpoorten meer! De tol wordt bij gebruik van een tolbadge automatisch verrekend, net zoals bij de huidige tolpoorten. De exploitant van dit traject is Aliaé enop hun website wordt uitgelegd hoe het nieuwe systeem werkt.
Het komend jaar en daarna zullen er steeds meer van dit soort nieuwe manieren om tol te betalen bij komen. In 2025 staat de A69 tussen Toulouse en Castres op het programma om tol met camera's te registreren en steeds meer tolwegen zullen volgen. Het wordt even wennen met betalen maar er zijn ook zeker voordelen: geen wachtrijen en files meer, lager brandstofverbruik en minder kans op aanrijdingen bij tolpoorten.
Hoe kun je betalen op een tolweg met camera's en zonder tolpoorten?
Nieuw verkeersbord voor de auto op de Franse Autoroute
In 2020 startte er op de autoroute A48 tussen Lyon en Grenoble een proef met een speciaal verkeersbord (matrixbord). Het heeft de vorm van een wiebertje op een zwarte achtergrond. Inmiddels duikt dit nieuwe verkeersbord op meer plaatsen in Frankrijk op zoals bij Rennes, Nantes en Straatsburg. Je moet er rekening mee houden dat je het bord voie de covoiturage steeds vaker in Frankrijk gaat tegenkomen. Dit bord staat voor carpoolen en dus als je met meerdere mensen in een auto zit. Ben je alleen? Dan mag je niet de aangegeven rijstrook gebruiken.
Wat is het? En wat mag wel en wat mag niet?
Doel is om de verkeersdoorstroming te verbeteren bij drukte en files. Daarvoor wordt de linker rijbaan voorzien van een speciaal matrixbord met een witte ruit op een donkere achtergrond. Inmiddels is de proef afgerond en kun je het dus op meer plaatsen gaan tegenkomen. Daar waar geen matrixborden gebruikt worden is de ruit wit op een blauw achtergrond. Met aangegeven voor welke rijstrook het van toepassing is.
De laatste tijd verschenen er in Nederlandse en Belgische kranten en bladen artikelen over dit verkeersbord. Terecht want je moet natuurlijk weten wat het betekent en waar je je aan moet houden. Helaas staan er vaak onjuiste gegevens in want als het betreffende matrixbord in functie is mogen alleen de volgende voertuigen er gebruik van maken met een maximum snelheid van 50 kilometer per uur:
Met name ten aanzien van elektrische auto's zie ik regelmatig verkeerde informatie waarin wordt gesuggereerd dat ook hybride- en plugin-hybrideauto's gebruik mogen maken van de speciale carpoolstrook. Dat is (nog) niet het geval want alleen auto's met het groene Crit'Air milieuvignet mogen er van gebruik maken. Hybride auto's krijgen namelijk het milieuvignet 1 (en niet 0).
Maar ga je met je partner, vrienden of kinderen op vakantie of op reis door Frankrijk? Je mag met twee en meer personen ongeacht je milieuvignet toch op de carpoolstrook. Het aantal inzittenden wordt overigens met speciale camera's gecontroleerd. Zit je alleen in de auto, ben je geen taxi en heb je niet het milieuvignet 0? Dan loop je het risico op een boete van € 135 (90 euro als deze binnen 2 weken betaald wordt)
Hoe werkt dit systeem?
Tijdens de spits wordt het systeem geactiveerd en de linkerrijstrook gereserveerd voor geautoriseerde voertuigen. De activering van deze carpoolstrook wordt uitgevoerd door de beheerder van de betreffende weg en gebruikers worden vervolgens gewaarschuwd door het logo - een witte ruit - op de matrixborden die zich boven de linker rijbaan bevinden. De maximum snelheid op deze carpoolstrook bedraagt 50 km/u.
Door sensoren die in de middenberm zijn geïnstalleerd, wordt met geavanceerde fotoanalysesoftware met kunstmatige intelligentie het aantal passagiers in elk voertuig geteld, zowel voorin als achterin. Dit systeem wordt ook gebruikt om eventuele boetes geautomatiseerd te verwerken. Het systeem is niet nieuw want het wordt al sinds 1990 in Amerika en Canada succesvol toegepast. De verwachting is dat in andere drukke agglomeraties in Frankrijk dit systeem ook zal worden ingevoerd.
Een gewaarschuwd mens telt dus voor twee. Maar zit je met twee of meer mensen in de auto dan is er niets aan de hand mits je niet harder gaat dan 50 km per uur. De snelheid wordt ook gecontroleerd dus wees alert. Je krijgt hier dus waarschijnlijk alleen mee te maken op (snel)wegen bij steden of op drukke plekken in Frankrijk waar in de spits files (kunnen) ontstaan.
Maar... Frankrijk zou Frankrijk niet zijn als er geen uitzonderingen zijn. In een nieuwe wetsaanpassing van 27-9-2023 staat:
Les collectivités locales et les gestionnaires de voirie peuvent cependant définir des catégories spécifiques de véhicules autorisées à circuler sur les voies de covoiturage dont ils ont la charge.
Hetgeen vrij vertaald het volgende inhoud:
Lokale overheden en wegbeheerders kunnen wel specifieke categorieën voertuigen aanwijzen die mogen rijden op de carpoolbanen waarvoor zij verantwoordelijk zijn.
Dus lokale overheden zijn bevoegd om op wegen die zij in beheer hebben aan te geven voor welke auto's het geld. Dat moet dan wel met borden zijn te zien. Hier staat de Franse publicatie.
Met de auto in Frankrijk 80, 90 of 110 kilometer per uur op binnenwegen?
Tot een paar jaar geleden was de maximum snelheid in Frankrijk op binnenwegen 90 kilometer per uur. Op sommige wegen met drie of vier rijbanen was het toegestaan om 110 km/u te rijden mits dit met een bord staat aangegeven.
Per 1 juli 2018 werd landelijk een maximum snelheid van 80 kilometer per uur ingesteld. Maar zoals het in Frankrijk vaker gaat ontstonden er protesten waarna de Franse regering bakzeil haalde en lokale en regionale overheden toestond om van deze regel voor de maximum snelheid af te wijken. Zo kan het nu dus voorkomen dat je bijvoorbeeld in het ene departement maximaal 80 mag en in het andere 90. Als een weg een gescheiden middenberm heeft mag je overigens overal 90.
Ik ben al eens het volgende bizarre stukje tegengekomen: ik reed op een 80 km weg waar ergens een lange verkeersheuvel was. Ter hoogte van de verkeersheuvel stond een bord 90 en aan het eind 80. Totale lengte was maar iets van 20 meter.
Dan is er ook nog de mogelijkheid om 110 km per uur te rijden. Dat is dan een weg met 3 of vier rijstroken. In heuvel- en bergachtig gebied komt het vaker voor dat bergop een extra rijstrook beschikbaar is. Daar mag je dan meestal 110 km/u maar zodra de hele weg dus weer uit twee rijstroken bestaat wordt het 80 of 90 km/u.
Denk er ook aan dat flitsers in Frankrijk scherper zijn afgesteld dan in Nederland of België. 1 km te hard in de bebouwde kom kan al een boete opleveren. Waar ik vroeger altijd een paar kilometer harder reed zet ik nu de cruisecontrol op de maximaal toegestane snelheid. In moderne navigatiesystemen (zorg altijd voor de laatste update) staan geen flitspalen maar veiligheidszones. Deze staan altijd aangeven met een bord langs de weg. Je weet dan zeker dat er ergens een flitser staat. Verder zijn er meestal in de bebouwde kom radars. 1 kilometer te hard kan je dan al een bon opleveren. Gebruik dus zoveel mogelijk de cruisecontrol.
Uitgebreide informatie en meer 'snelheidstips' vind je hier.
Als je met de auto naar Frankrijk gaat zijn deze tips ook handig
Frankrijk heeft geen wegenwacht
Frankrijk heeft geen wegenwacht of'pechhulpdiensten als de Wegenwacht of Touring Belgium Go, en langs de autowegen mogen geen reparaties worden uitgevoerd. Het is dus niet toegestaan om zelf je lekke band te vervangen. Als je pech krijgt op de autoroute, moet je gebruikmaken van de alarmpalen of via 112 om hulp vragen. Een bergingsbedrijf komt je vervolgens ophalen en brengt je naar de dichtstbijzijnde garage.
Om extra kosten te voorkomen is het wel verstandig om te zorgen dat je hiervoor verzekerd bent. Dat kan bijvoorbeeld via de ANWB of een SOS dienst van een reisverzekeraar. Koop je een nieuwe auto? De meeste merken hebben een routeservice die dit soort zaken in Europa dekt. Zelf rij ik Renault en onderhandel altijd vier jaar of langer garantie uit inclusief Renault Routeservice. Daar heb ik in december 2023 dankbaar gebruik van gemaakt toen ik ergens op het Franse platteland met een lekke band kwam te staan en de reparatieset van mijn auto niet gebruikt kon worden. Een telefoontje volstond om de auto naar een garage te brengen. De nieuwe band moest ik uiteraard betalen maar voor het ophalen en bergen van de auto niets.
Crit'air, de Franse milieusticker
In steeds meer steden en milieuzones in Frankrijk is de zogenaamde Crit'air milieusticker verplicht. In tegenstelling tot milieuvignetten van andere landen is het Crit’Air-vignet niet via de ANWB te koop. Er zijn op internet wel diverse sites die de sticker aanbieden, maar ik zou hem daar niet bestellen, omdat je dan een veelvoud betaalt van de werkelijke prijs. Je loopt ook nog eens het risico dat je na betaling niets thuisgestuurd krijgt. Bestel de sticker gewoon via de officiële website, die ook in het Engels beschikbaar is. Hij kost nog geen vijf euro inclusief verzendkosten (prijs in 2024) – voor die prijs hoef je het dus absoluut niet te laten.
Op Frankrijk Binnendoor vind je uitgebreide informatie en een instructievideo over hoe je de sticker aanvraagt. Met deze video is het een fluitje van een cent. Je vindt er ook een formulier met een Franse tekst die je kunt meenemen als je de sticker besteld hebt maar nog niet thuis hebt ontvangen. Normaal gesproken duurt het een week of twee voor je deze in huis hebt.
Signaleren van flitsers en te hard rijden
In Frankrijk is het verboden om apparatuur in bezit te hebben die waarschuwt voor flitspalen of andere soorten flitsers. De boete kan € 1500 bedragen. Boetes voor snelheidsovertredingen zijn in Frankrijk ook niet mals en de flitsers zijn scherp afgesteld. Je mag in je navigatiesysteem wel gevarenzones hebben. Tegenwoordig is dat in alle navigatiesystemen wel goed geregeld. Anders altijd even updaten naar de laatste versie als je naar Frankrijk gaat.
Alcoholtesters Frankrijk
In Frankrijk was het tot mei 2020 voor automobilisten en motorrijders verplicht om een alcoholtester bij zich te hebben. Dat is sindsdien niet meer het geval. Toch kan het handig zijn ze voor een paar euro bij je te hebben want in Frankrijk is de marge voor alcohol in het verkeer laag en de boetes zijn hoog. De limiet is 0,5 g alcohol per liter bloed of 0,25 mg per liter uitgeademde lucht. De boetes voor alcohol- en drugsgebruik in Frankrijk zijn niet misselijk. 1 glas wijn of bier is al 0,25mg. Bij 0,5 mg is de boete € 135. En bij 0,8 mg (3 glazen) is de boete € 4500 en 2 jaar gevangenisstraf. Ben je veroorzaker van een ongeluk door alcoholgebruik dan is de maximale boete € 100.000 en een gevangenisstraf van 10 jaar.
Veiligheidsvest en gevarendriehoek
Bij pech langs de weg is de bestuurder van de auto verplicht om een veiligheidsvest te dragen. Ze nemen nauwelijks plaats in, dus voor de passagiers kun je er ook een paar in de auto leggen. Leg ze niet in de kofferbak, want zodra je uitstapt moet je er een aanhebben. In Frankrijk is het verder verplicht om een gevarendriehoek te hebben. Bij gebruik moet je deze op ruime afstand van de auto plaatsen en de knipperlichten aanzetten. Heb je pech op de autoroute? Dan mag je de gevarenhoek juist niet gebruiken. Trek meteen je veiligheidsvest aan en ga zo snel mogelijk achter de vangrail staan. Bel vanaf die plek de hulpdiensten. Denk eraan dat de bestuurder en inzittenden bij pech zo snel mogelijk uitstappen aan de kant van de bijrijder. Dus niet aan de bestuurderskant!
Mobiel bellen in het verkeer
Als bestuurder van een auto, motor, bromfiets, scooter of fiets mag je tijdens het rijden geen mobiele telefoon vasthouden.
Fiets je bijvoorbeeld met een telefoon in je hand zonder te bellen, dan ben je dus al strafbaar. Deze regel wordt ruim opgevat: in 2018 werd een bestuurder veroordeeld tot een boete terwijl hij op straat naast zijn auto stond te bellen! Er is één uitzondering: je mag wél bellen in de auto als je bij pech of een ongeluk contact moet opnemen met de politie of andere hulpdiensten.
Geen slippers aan achter het stuur
In Frankrijk is rijden met slippers niet aan te raden want je riskeert een boete als je wordt aangehouden of betrokken bent bij een aanrijding terwijl je met slippers aan je voeten hebt gereden. Voor je eigen veiligheid en die van de inzittenden draag je dus geen slippers in de auto. Ook niet op dat kleine stukje van het strand naar je vakantieverblijf. Overigens is het wettelijk niet expliciet vermeldt maar de verkeerswet article R412-6 geeft aan dat als de bestuurder belemmerd wordt om op een verantwoorde manier de auto te besturen het strafbaar kan worden gesteld. Bij een ongeluk waarbij je niet op tijd kunt remmen omdat je voet uit de slipper is gegleden (bijvoorbeeld) ben je strafbaar. Het is aan de politie om dit te beoordelen. Maar dat kan ook als je tijdens het rijden water drinkt, op een kaart kijkt etcetera. Het is dus beter om dit niet te doen en dat geldt ook voor pieds nus (blote voeten)
Brildrager?
Draag je een bril of lenzen? In Frankrijk is het weliswaar niet verplicht om een reservebril bij je te hebben, maar zorg er toch voor dat je die meeneemt. Het is mij al eens overkomen dat mijn bril onderweg kapotviel en dan is het knap lastig als je geen reservebril in de auto hebt.
Oortelefoontjes zijn in het verkeer uit den boze!
Heb je als bestuurder regelmatig oortelefoontjes van je smartphone in je oren tijdens het rijden? Het is in Frankrijk verboden. Als je gesnapt wordt volgt er een boete van € 135. Bluetooth-headsets en -koptelefoons zijn ook verboden. Het maakt daarbij niet uit of je telefoongesprekken voert of luistert naar muziek of de radio. Deze maatregel is ook van toepassing op alle andere rijdende verkeersdeelnemers; dus ook op de motor, scooter, fiets en e-bike mag je geen oordopjes in om naar muziek te luisteren!
Laadpalen (Bornes de recharge) in Frankrijk
De Franse overheid streefde ernaar om in Frankrijk in 2021 meer dan 100.000 oplaadpunten te hebben. Maar begin 2021 waren dat er nog circa 31.500. Er komen langs snelwegen echter steeds meer snelladers en volgens de laatste berichten wordt in 2023 het 100.000 laadpunt geinstalleerd. Op de website chargemap.com vind je actuele informatie over oplaadpunten.
Er komen dus in Frankrijk steeds meer laadpalen voor elektrische auto’s en plug-in hybrides. Langs snelwegen kun je vaak wel snelladen maar zodra je binnendoor gaat kan wat meer plannen zijn. Bij de grote supermarkten komen ook steeds meer laadpunten. In de zomer van 2022 was ik in Chablis en wilde er onze plug-in hybride opladen bij de laadpunten in het centrum. Dat kon zelfs gratis maar toch lukte het niet om de accu te laden. Met een 100% elektrische auto heb je dan een probleem. Goed plannen is dus verstandig. Neem in elk geval de kabel mee om via het stroomnet bij een camping, vakantiehuis of hotel te laden. Doe dit wel na overleg met de eigenaar of beheerder want opladen vergt veel energie. Zorg er ook voor dat je zeker weet of het stopcontact en de installatie voldoende veilig is. Als je laadpas in Frankrijk niet werkt dan kun je inmiddels bij veel laadpunten via een QR code en een creditcard betalen.
Verkeersboetes in Frankrijk
Als je na een heerlijke vakantie thuiskomt en er ligt een verkeersboete uit Frankrijk op je te wachten is dat natuurlijk zuur. De beste remedie is nergens te hard rijden. In de bebouwde kom is 30 of 50 ook echt die snelheid. Ook op andere wegen is 80, 100, 110 of 130 een snelheid waar je niet te veel overheen moet gaan. Toch en boete? Lees dan deze tips zodat je weet wat je wel en vooral niet moet doen.
Winterbanden verplicht in Frankrijk
Sinds 2021 is er in Frankrijk een nieuwe verkeersregel afgekondigd die niet alleen wintersporters raakt maar elke automobilist die naar Frankrijk gaat.
In Frankrijk geldt al langer het advies om bij winterse omstandigheden winterbanden te gebruiken op wegen met sneeuw of ijs. Door een aanpassing van de verkeerswet is mag je sinds 1 november 2021 niet in Frankrijk de weg op zonder winterbanden. Met ingang van deze datum ben je in de periode 1 november tot en met 31 maart verplicht om onder je auto winterbanden te hebben.
Maar Frankrijk zou Frankrijk niet zijn als dat niet overal geldt. Want de maatregel geldt alleen in departementen in een heuvelachtig en bergachtig gebied. Ook mogen lokale overheden zelf bepalen of er een 'sneeuwbanden zone' moet worden ingesteld. Kortom ga je tussen 1 november en 31 maart naar Frankrijk let dan goed op want ga je naar een bestemming waar geen winterbanden nodig zijn maar kom je door een departement waar dit wel vereist is zul je dus winterbanden moeten hebben. In september 2023 reed ik in de Beaujolais ten zuiden van Mâcon en kwam er op diverse plaatsen het bord voor winterbanden en sneeuwkettingen tegen. Ik had het daar niet verwacht maar het kan dus wel.
Sneeuwkettingen waren al verplicht bij winterse omstandigheden als er een blauwbord met een sneeuwketting stond. Vanaf nu moet je ook met winterbanden daar sneeuwkettingen (of de nieuwe sneeuwsokken) op minimaal 2 wielen aanbrengen. Hoe het allemaal precies zit heb ik voor je op een rij gezet in een compleet artikel met uitgebreide informatie waar je ook het antwoord vind of in Frankrijk all-season banden volstaan of niet.
Trouwens, rij je via Luxemburg naar Frankrijk dan is het goed om te weten dat bij winterse omstandigheden winterbanden verplicht zijn in heel Luxemburg. Om in het Groothertogdom Luxemburg te rijden, zijn winterbanden dus verplicht bij ijzel, aangepakte of smeltende sneeuw, ijsplekken of zelfs vorst.
Om te voorkomen dat je overrompeld wordt, moet je er rekening mee houden dat, zodra de temperatuur onder de 7 graden zakt, de winterbanden op de auto zijn gemonteerd. All-seasonbanden in Luxemburg zijn alleen toegestaan met als met de vermelding M+S, MEVR of een sneeuwvlok. Rij je alleen door België? Dan zijn winterbanden in België niet verplicht. Ga je door Duitsland? Dan zijn winterbanden zodra er ijzel, gladde of smeltende sneeuw of als het vriest, verplicht.
Bonjour, mag ik met een caravan ook op de baan rijden met de witte ruit? Tenslotte met meer dan 2 personen
Nee dat mag niet, want je mag in Frankrijk met een caravan of camper niet in de meest linkse baan rijden als er 3 rijstroken zijn. Je moet dus altijd eerst de regels voor caravans of campers opvolgen.
Heel veel dank voor al je berichten, wij gaan dit jaar naar zuid frankrijk en zijn blij met jou tips
Duidelijk en goed
Zeer nuttige informatie, merci beaucoup !
Rolf
Wat fijn dat je ons zo goed op de hoogte houdt, Ruud! We hebben een deel van je route gepland voor begin september, hebben er zo’n zin in.
Hallo Ruud,
Bedankt voor de update.
Over de milieusticker:
Ik heb deze twee dagen geleden aangevraagd (kosten: €4,51).
Vandaag kreeg ik al bericht dat het verzonden zou gaan worden, en al de sticker en QRcode afgebeeld, te gebruiken als eventueel tijdelijk bewijs. Het lukte me trouwens niet om met creditcard te betalen, heb uiteindelijk via Paypal betaald.
Vraagje: Het is niet toegestaan om met slippers aan te rijden, maar hoe zit het met blote voeten? Is dat toegestaan?
Ik ga half augustus naar Frankrijk, drie weken kamperen.
Geweldige informatie
Hi Arno, wat betreft de slippers, dat geld ook voor blote voeten. Ik heb het stukje iets uitgebreid. Wettelijk zijn slippers en blote voeten (of naaldhakken) niet verboden. Maar… Frankrijk zou Frankrijk niet zijn als er nog een ander wetsartikel is waardoor dit niet is aan te raden 🙂
Bedankt voor je lange lap info
Kan ik de milieusticker in een winkel kopen ?
Nee, de milieusticker voor Frankrijk kun je alleen online bestellen op de Franse website. Hier vind je alle informatie
Dank voor de nieuwe regels. Gelukkig voor de tolwegen al jaren een tolbadge. Wat winterbanden aangaat, gelden all season banden ook?
Waarom mag je met een camper (-3.5ton) niet op het linker baanvak rijden?
Waarom niet? Omdat het nu eenmaal een Franse wettelijke verkeersregel is. Ik vermoed dat de achterliggende gedachte is dat je op dit soort wegen meestal 130 mag en een zware camper dan als gevaarlijk wordt beschouwd op de linker rijbaan. Maar het waarom is dus simpel. Het mag niet😎
Ja en nee! Ik schreef er een speciaal artikel over. Je leest hier het precies zit met all-seasonsbanden. Overigens is dit soort type banden niet te vergelijken met echte winterbanden. Dus ga je naar de wintersport in Frankrijk dan moet je gewoon echte winterbanden omleggen.
Dank voor deze informatie. Veel van geleerd.
Informatief maar?
De milieusticker kost €4.61 en de site is ook in het Duits
Bij toeval afgelopen week stukje A 79 gereden. Gelukkig hebben wij al jaren een badge en lezen wij jouw tips als premium lid. Ook de tips gezien van de virtuele poortjes. Wij zijn tweemaal door een virtuele poort gereden. Te horen aan de piep. Heb je geen badge dan heb je een probleem.. Wij reizen al 55 jaar door Frankrijk. Gelukkig spreken wij voldoende Frans. Het is voor niet NL’ rs die geen Frans kunnen lezen echt niet duidelijk hoe je kan betalen. Dat gaat nog wat worden met boetes dit (proef?)jaar. Lijkt mij verstandig als de ANWB of een andere vergelijkbare instantie hierover op korte termijn breder gaat communiceren.
Dag Ruud, op steeds meer wegen komen met Peage Flux Libre. Om bekeuringen te voorkomen, wordt geadviseerd om een rolvaste aan te schaffen. Nu heb ik een camper die zwaarder is dan 3500 kg. Nu blijkt dat je daarvoor geen tolbadge kunt krijgen. Je moet dus altijd bij de poortjes betalen. Waarom kan een tolbadge voor mijn camper niet. Als er steeds meer wegen komen met Peage Flux Libre, dan is dit toch vreemd?
M.v. g.
Lieuwe.
Bonjour Lieuwe, ik neem aan dat je met ‘rolvaste’ een tolbadge bedoelt zoals die in het artikel wordt begeschreven. Waarom dat voor jouw camper niet kan weet ik niet, daar kan ik helaas ook geen antwoord op geven. De wegen met Flux Libre zijn wel aangeven en je kunt op parkeerplaatsen ook de tol betalen of achteraf (zie het artikel). Je zou je vraag ook kunnen stellen aan de bedrijven die de tolbadges beschikbaar stellen of in Facebookgroepen voor campers. Succes! Ruud
Bedankt voor alle nuttige tips
Top duidelijk en goed verstaanbaar neergeschreven. 👌👍
Fijn om je geheugen zo weer op te kunnen frissen en geïnformeerd te zijn van de laatste regelgeving.
Bedankt!
Ik heb zo’n tolbadge. En een Volvo V70. Vervelend is dat die badge het achter de ruit geplakt niet doet, ik moet het ding handmatig via mijn geopende linker deurruit buiten voor mijn voorruit houden om het T-poortje te laten werken, een – vooral als het regent – acrobatiek (en irritatie) vereisende manoeuvre… Herkennen meer automobilisten dit euvel? En hoe moet dat in de toekomst met die nieuwe onzichtbare doorrijmethode?
Reinder, dat zou toch geen probleem mogen opleveren? Neem contact op met de leverancier, wellicht is er iets niet in orden met de badge en moet deze vervangen worden. Het is en blijft elektronica :-). Kijk ook even hier, daar zie ik dat iemand met een V70 ook de badge, probleemloos, gebruikt. Tolbadge met V70. Succes Ruud